De maandagmiddag komt in zicht, en een voor een gaan inmiddels alle zalen dicht. Cinnaman (die zelf uitrekende dat-ie zo’n 45 keer in De School moet hebben gedraaid) sluit de Lasserij met zijn signature-track ‘Je Suis Passée’ en The Prodigy, Jasmín draait speciaal voor haar goede vriendin upsammy (die voor haar neus staat) een van haar eerste tracks en begint te huilen terwijl ze om 9.48 haar laatste plaat inzet, om vervolgens drie flessen tequila aan te reiken aan al haar vrienden, waarop iedereen héél erg dronken wordt.
Maar de meeste emoties komen los in het uitpuilende Muzieklokaal, waar Job Jobse, Elias Mazian en Carista closing duties hebben. Eerst draaien ze ieder afzonderlijk twee uur, vervolgens doen ze een b2b2b tot in de middag. Carista geeft de ochtend een van de allermooiste technoplaten ooit gemaakt, de klassieke Detroit-rammer ‘Stardancer’, en focust in de gezamenlijke set op bloedgeile, opzwepende house. Vooral Job en Elias zijn op een sentimentele trip. Beiden hebben een bitterzoete relatie met de club: Jobse had ook al de eer om de allerlaatste plaat in TrouwAmsterdam op te leggen, en in 2016 de allereerste set in De School te geven. Samen met Luc Mastenbroek vormden Job en Elias bovendien ‘The Love Triangle’, drie muzikale hartsvrienden die het nachtleven onveilig maakten en een paar legendarische dj-sets gaven. Mastenbroek zou in de eerste jaren de programmeur worden die de koers uitstippelde voor De School (die afgelopen week door tientallen dj’s weer op het schild werd gehesen), maar in de verhitte diversiteitsdiscussie in 2020 werden Mastenbroek en veel andere teamleden op pijnlijke manier ontslagen, en Mastenbroek zegde het nachtleven vaarwel. Hoewel ze het nieuwe team een warm hart toedroegen, werd het voor Job Jobse en Elias Mazian ingewikkeld om daarna nog een voet in de club te zetten, en daarop blikken ze terug in deze emo-set. ‘I'd give my all to have just one more night with you’, zingt Mariah Carey in een plaat die Elias ook al draaide bij zijn comeback-gig op ADE22. ‘And I miss you’, klinkt het in de tranentrekkende plaat die Jobse direct daarna oplegt. Diezelfde track draaide hij als een-na-laatste nummer van een 12 uur durende set in Het Muzieklokaal op 23 februari 2020. In december 2023, zijn eerste De School-gig in vier jaar tijd, opende hij er zijn set mee.
Tranen wellen inmiddels in de ogen. Dit is het, de allerlaatste keer dat we al die prachtige mensen op de booth zien swingen, op de blokken aan de zijkant, dat het Muzieklokaal keer op keer tot ontploffing komt zoals dat alleen in het Muzieklokaal kan gebeuren, dat Job voor sfeerbeheerder speelt en met een sierlijk boogje een zoet appeltje naar een uitgeputte raver gooit (dankjewel Job, dit was PRECIES wat ik nodig had!!!), dat we de zon zien opkomen en zowaar sneeuwvlokken naar beneden zien dwarrelen terwijl we doordansen en doordansen en doordansen en doordansen en doordansen en doordansen en doordansen en doordansen en doordansen en doordansen en doordansen in de hoop dat het feest eeuwig zal blijven duren. En dat is hem dan, de allerlaatste plaat, om 13.07: ‘Nooit Meer Een Einde’, de melancholische synthpopparel die Elias Mazian schreef met de gangen van deze club in het achterhoofd, het liedje dat in de lockdown een soundtrack werd van het gemis van De School. Versuft blijven we staan.
Oh wacht, in de kelder klinkt nog muziek. Daar draait Konduku de aller-aller-allerlaatste set van De School, tot vier uur ’s middags, voor wie écht nooit meer een einde wil, voor wie zich wil vastketenen aan de pilaren in de kelder, of waarschijnlijker, uiteindelijk het lichaam verlaat en verdampt tot mist om tot in het einde der tijden als een spook door deze club te waren. Waar directeur Jochem Wertheimer iedereen (naast de dj’s, medewerkers en clubbers ook Luc Mastenbroek) uitvoerig bedankt, en zeker drie keer een laatste plaat wordt ingezet. Orbital. Luke Slater's 'Love'. The Source Experience met 'Point Zero'. En wat moeten we nu? Alle clubbers, medewerkers en dj’s moeten op zoek naar een nieuw huis. Maar dat komt wel weer, de organisatie achter De School schijnt al naarstig naar een nieuw onderkomen te zoeken. We kunnen niet wachten. Of nou ja, eerst maar eens 65 uur bijslapen.