Dit weekend organiseert De School nog één emotionele marathon-weekender, daarna sluit de toonaangevende Amsterdamse club voorgoed de deuren. We vroegen een dikke twintig dj’s om één track met een herinnering, om zo tot een soundtrack van de club te komen.
Antal
Oliver N'Goma - Lina (Masalo's Acid Dream Version)
Laura (Kamma) en Bobby (Masalo) hebben deze track destijds aan mij gegeven en bij het afspelen in De School ging het goed los. Het is daarna een bescheiden anthem geworden, vooral bij dj's die de track van Masalo hadden gekregen. Sindsdien ben ik ook meer bevriend geraakt met Bobby en Laura, en daarna zijn er dus ook meer releases van hen verschenen op het Rush Hour-label. We hebben nog geprobeerd om de samples te clearen via de erfgenamen van Oliver N'Goma maar die wilde er niet aan. De track heette in de wandelgangen ‘Lina’, maar eigenlijk komen de samples uit een andere track van Oliver N'Goma: ‘Muendu’. Een culttrack van Masalo die alleen op YouTube is te beluisteren.
Jasmín
LSDXOXO - HATESHOPPING
Ik heb deze zelf een paar keer in De School gedraaid én ik heb hem vaak gehoord. Dan stond ik altijd vooraan heel hard te dansen. SOPHIE is ook gewoon zo’n sicke artiest waar ik veel naar heb geluisterd, deze remix van LSDXOXO werkt heel goed in de club. Amsterdam is een stad waarin best wel ecclectisch wordt gedraaid, De School is een club waar dj’s snappen: je kan meer experimentele muziek draaien, er zijn altijd wel een paar mensen die dit kennen, en het heel vet vinden om het een keer op de dansvloer te horen.
BSS
Elias Mazian - Niemand (BSS remix)
Deze heb ik specifiek gemaakt met in het achterhoofd het Muzieklokaal in de ochtend. Ik heb Elias in de Trouw ontmoet. In de club kun je zo’n broederlijk gevoel krijgen, je kunt je naar iedereen openstellen en langs elkaar heen schuren. Dat gevoel wilde ik versterken in deze remix, met die bas, met de tekst. Ik draaide het in het Muzieklokaal, en het kwam helemaal tot ontploffing. Als je muziek maakt voor zo’n specifiek moment, je draait het en het wérkt? Dat is het allervetste gevoel ooit.
upsammy
LA Synthesis - Agraphobia
Deze track draaide ik op een zondag tijdens de Call Super-weekender in 2017. Iedere dj draaide tijdens deze weekender twee sets en dit was mijn laatste, ergens in de middag in het Muzieklokaal. Halverwege mijn set begon het te sneeuwen. Ik had het zelf eerst niet door, maar zag ineens iedereen naar buiten kijken en glimlachen. Binnen was het warm en buiten zagen we grote vlokken naar beneden dwarrelen, deze track paste daar perfect bij. Een van mijn mooiste herinneringen aan De School.
Talismann
DJ Funk - Run (UK Extended Mix)
Ik heb deze zeker dertig keer gedraaid in De School, als Makam en als Talismann. Die track past daar zó goed. Het is een ghetto techno plaat met een hele stoere bassline. Je kan erover zeggen wat je wil, maar cheesy is hij niet.
Job Jobse
Everything But The Girl - Missing (Todd Terry Club Mix)
Dit was mijn één-na-laatste nummer na een 12 uur durende set in Het Muzieklokaal op 23 februari 2020. Toen mixte ik het door in Elias Mazian’s ‘Nooit Meer Een Einde’. Niemand wist nog wat er te gebeuren stond. Twee weken later bleek helaas niets minder waar. Afgelopen december draaide ik er tijdens de laatste editie van Het Weekend voor het eerst in bijna vier jaar weer. Ik had speciaal voor dit moment een tien minuten durende intro-versie gemaakt van ‘Missing’, waarmee ik mijn set opende. Eerst de beatloze instrumental, daarna de acapella en na negen minuten kwam de kickdrum er eindelijk in. Het hele Muzieklokaal was tot de nok toe gevuld met vrienden en de lyrics sloten naadloos aan bij hoe ik mij op dat moment voelde.
Suze Ijó
Inner Life - Make It Last Forever (Larry Levan remix)
In juli 2019 draaide ik voor het eerst in DS, aanvankelijk een vier uur durende B2B-set met DTM Funk in de tuin. De set duurde uiteindelijk bijna acht uur, en de tijd vloog voorbij. Op een gegeven moment draaide ik dit nummer, en we keken elkaar echt aan van: "Dit is het!" Het was een flinke boost voor mijn zelfvertrouwen en bevestigde dat dit mijn pad is. Die eerste keer in DS heeft daar zeker aan bijgedragen, en deze track herinnert me altijd aan dat moment.
JP Enfant
The Knife - Silent Shout
Deze plaat is uitgegroeid tot een van mijn mainstay anthems in mijn sets bij De School. Door de frivole melodie en de diepe stem is het een welkome afwisseling in de diepe, mysterieuze en psychedelische techno die ik normaal draai. De allereerste keer dat ik in De School draaide, in februari 2016, bestond het album Silent Shout op de dag af tien jaar. Ik geloof niet in toeval en wilde daarom die plaat draaien op een voor mij erg betekenisvolle avond: een nieuw begin na mijn residentie bij Trouw en de eerste keer dat ik als verse resident van De School de clubzaal, het soundsystem en de dansers kon voelen. De zaal ontplofte toen ik de plaat inmixte. Ik weet nog dat mensen letterlijk in de speakers klommen en aan buizen probeerden te gaan hangen. Sindsdien is het een terugkerend anthem geworden in mijn sets en werkt nog steeds als een trein. Inmiddels is het één van die platen voor mij geworden waar ik aan verknocht ben geraakt en die altijd onlosmakelijk verbonden zal zijn aan die donkere kelder, die even verlicht wordt door de schitterende melodie van The Knife.
Interstellar Funk
Baby Ford - Dead Eye
Voor mij is er een duidelijk verschil tussen het eerste en het tweede deel van De School, en dat is ook muzikaal erg hoorbaar geweest. Het is grotendeels veroorzaakt door de pandemie, maar ook door de veranderingen intern. En we zijn inmiddels zeven jaar verder, dus er is veel veranderd in het muzikale landschap. Ik heb meer dan 40 keer in De School gedraaid en daarom is het lastig om een specifiek moment of herinnering te kiezen. Dit is een nummer dat ik in het begin al draaide en nu nog steeds vaak terugkomt in mijn sets. Het past in een openingsset beneden in de kelder maar ook laat in de ochtend boven in het Muzieklokaal.
Sandrien
Unit 4 - Body Dub (Alden Tyrell's Edit 01)
Ik draaide deze topper, een van mijn lievelingstracks aller tijden, tijdens m’n eerste houseset in het Muzieklokaal. Het was zo mooi om voor het eerst daar te draaien: beneden in de kelder is alles donker, maar boven kon ik ineens zien wie er allemaal binnen waren in de club. De zon scheen de ruimte binnen en alles kwam samen. Onvergetelijk! ❤️
Cinnaman
Morgan Fisher - Ice Melting
Als je deze plaat gaat luisteren, denk je: “Wat doet deze plaat in een club?!” Maar juist deze plaat geeft aan hoe divers de programmering en het geluid waren. Ik was na Dekmantel Festival op zondag in de tuin aan draaien met Resom, ambient all night. De tuin is een plek waar mensen ook tot rust kunnen komen en misschien nog effe willen kletsen. Maar op moment dat ik deze plaat opzette, werd een groot deel van de tuin stil. Kennelijk was iedereen tijdens het praten tóch aan het luisteren, en een aantal dj’s die op Dekmantel hadden gedraaid, vroegen toen en later via Instagram welke plaat dit was. Een mooi moment en het geeft aan wat muziek losmaakt bij mensen soms.
Ineffekt
Nina Simone - Here Comes The Sun (François K. Remix)
Buiten de mooie herinneringen die ik heb van alle keren dat ik in Het Muzieklokaal mocht draaien, heb ik ook heeeeeeel veel herinneringen als bezoeker van de club waar ik sinds mijn zeventiende heen ga. De herinnering die er voor mij het meest uit springt, is DJ Sprinkles in de kelder in 2020. Zoals vaak toentertijd gingen we die avond spontaan nog naar De School en kwamen we in het warme bad terecht van DJ Sprinkles. Tegen het einde draaide hij deze remix van Nina Simone. We keken elkaar aan en namen elkaar in de armen. Het is nu bijna niet meer voor te stellen dat je een nacht lang slome emohouse hoort in de club, maar het gevoel dat er in de club hing tijdens de set van DJ Sprinkles was mega-wholesome en bijzonder.
Moody Mehran
BSS - Volta
Het eerste moment waar ik aan moet denken, is de zondagochtendset van BSS in het Muzieklokaal. Het was een supersferische set. Iedereen die er stond was óf speciaal vroeg opgestaan, óf nog blijven hangen van de nacht ervoor. Toen hij zijn eigen track ‘Volta’ inmixte, kreeg ik wel een beetje kippenvel.
Tsepo
Alejandro Paz - El House
Ik denk dat de closingset van Oceanic tijdens ADE 2017 een van mijn favoriete sets is die ik in DS heb gehoord. Waar hij onder andere deze van Alejandro Paz draaide, ergens rond 0700 in de ochtend. Pure dansvloereuforie!
DJ Shahmaran
Nikki Nair - Mango
Tijdens de weekender eind november heb ik mijn set afgesloten met deze track. Het laatste uur was zo’n fijne energie, je hebt de nieuwe bezoekers die binnenkomen voor de zondag avond-maandag closing en de ravers die er nog zijn van de avond ervoor. Ook al heeft de track een superdikke bass, het contrast met de vocals en heldere percussie is prachtig. Ik zat bijna te huilen, de felle lichten gingen aan, en gaf een dikke knuffel en kus aan mijn vrienden en partner nadat ik op volle volume de lyrics schreeuwde. Die set ga ik nooit vergeten.
Vuur
Cobblestone Jazz - India In Me (Mix 2)
Ik ben ontelbaar keren in De School geweest, om één track te kiezen is ontzettend moeilijk. Ik heb ooit een mini Facebook-groepje opgericht die ‘’De Pokoe’’ heette. Hierin deelden mensen nummers die ze hadden gehoord tijdens het uitgaan, en de meeste nummers kwamen uit De School. Dit is een van de tracks waar ik meteen aan moest denken, omdat het voor mij typeert wat zonlicht en lang dansen kan doen met muziek en de sfeer op een dansvloer. Een nummer dat je nog meer pakt als je er al flink wat dansuren op hebt zitten. En dan vooral als iedereen samenkomt in Het Muzieklokaal. Gedraaid door Peach (pre-covid) in Het Muzieklokaal, rond 08:00 (in een b2b met Shanti Celeste als ik me niet vergis).
Sezin Ayrancı
programmeur
Terrence Dixon - Earth Station
Ik denk dat iedereen die een bepaalde connectie voelt met een club, dat zodra je een mooi nummer hoort búíten die club, je je heel erg voorstelt hoe je erop zou kunnen dansen in die club. Dat had ik altijd met De School. Ik had dat voor corona, maar ook heel erg tijdens corona, toen er nieuwe nummers uitkwamen. Dat ik iets hoorde en dacht: “Ik zou het zo graag in die kelder horen.” Dit was een van die nummers, op een album van Terrence Dixon, dat is uitgekomen in hartje corona. Uiteindelijk heb ik het ook in de kelder gehoord: december vorig jaar draaide Matikk hem tijdens een b2b met Konduku. IK stond echt te springen. Oh ja, ik heb de beste man zelf ook nog mogen ontmoeten, want we hebben hem live geboekt. Hij had, geloof het of niet, nog nooit eerder in De School gedraaid, dus het was extra mooi. En na zijn set – ik was al op kantoor – kwam hij aanlopen met een van de clubmanagers. Ik ben niet zo snel starstruck, maar ik dacht wel: oh my god, Terrence Dixon staat hier! Ik heb hem toen een hand gegeven en hij heeft aangegeven: “Oh, ik zou hier zo graag nog een keer willen terugkomen om een dj-set te doen.” Heeft hij uiteindelijk ook gedaan, hij is ervoor teruggekomen. En toen bleek dat hij al acht jaar geen dj-set had gedaan. Het was extra speciaal om hem te ontmoeten, om hem in de club te hebben, twee keer zelfs.
Veronique de Leon
programmeur
Sedvs & Peel - Mind Over Body
Donato Dozzy in De School. Meer hoef ik niet te zeggen, toch? Het was de enige keer dat-ie er heeft gestaan, en het was zo'n mooie bijzondere zondagnacht. Ook omdat het vrij intiem aanvoelde, omdat het niet retedruk was. Daarnaast waren er vooral veel fijne bekenden, dus de sfeer was echt top. Iedereen kwam daar om van z'n sokken geblazen te worden door de maestro himself.
Steffi
ES-Q - You Create, We Destroy
Dit is voor mij echt dé ultieme diepe ravebanger, ik draaide deze track afgelopen augustus tijdens het Pride-weekend in het Muzieklokaal tijdens een vier uur openings-house-set waar de energie echt onmeetbaar was. Een van de mooiste avonden van 2023.
Oceanic
Leuk En Ko - Niemand Is Perfect
Ik kan ontelbaar veel tracks bedenken die De School voor mij symboliseren. Hoe Sandrien én de club én het Muzieklokaal met The Underground in haar handpalm had. Zoals Sprinkles’ op zondagmiddag met Exhalation Mix. Of hoe Donato Dozzy de kelder afsloot met Tammo’s My Head is A Tornado. Één moment zal mij voor altijd bijblijven: toen ik in 2017 op de maandagochtend van ADE in het Muzieklokaal afsloot van 5 uur ‘s ochtends tot 1 uur ‘s middags. Nadat ik mijn platentas had leeggedraaid en de zon vol naar binnen scheen drukte ik nog één keer op de play knop voor ‘Niemand is Perfect’. Tranen werden die ochtend wel getoond. Ik had mij nog nooit zo muzikaal vrij gevoeld als die ochtend. Nog steeds heel veel dank aan Luc en Elisa, die dat toen mogelijk maakten.
Tammo Hesselink
Aphex Twin - On
Als ik terugdenk aan mijn favoriete momenten in De School, dan komen vooral de herinneringen aan maandagochtenden in Het Muzieklokaal bovendrijven. De closings van Leif en Konduku behoren tot mijn favoriete sets ooit, maar mijn absolute hoogtepunt was Oceanic met ADE 2017. Ik vind het lastig één specifiek moment te kiezen tussen alles wat voorbij kwam (Kime Ne, Vaporware, Climb The Walls…), maar ‘On’ om 12 uur ‘s middags in een vol Muzieklokaal is een moment dat ik nooit meer ga vergeten.
Naone
Blaze - Lovelee Dae
Deze track is een tijdloze reminder dat, hoe hard ik ook zoek naar onbekende nichemuziek, niets het uiteindelijk wint van de klassiekers. Het was ADE 2023 tijdens de set van Fafi Abdel Nour en Shanti Celeste rond 11 uur 's ochtends. Het zonlicht omhelsde voorzichtig de dansvloer, net genoeg om de glimlach op elk gezicht te zien. Terwijl dit nummer weerklonk door Muzieklokaal, voelde het als een warm bad. In dat perfecte moment, omringd door mijn geliefde beste vrienden en prachtige zielen die dansten, was het voor mij echt een "lovelee dae".
Fafi Abdel Nour
Scott & Gibb - Blockage In The System
Wanneer ik aan De School denk, komen er veel euforische gevoelens naar boven. Daarom heb ik dit nummer gekozen. Het is uitgebracht op het label Tumblin’, een van mijn favoriete platenlabels, en ik heb het talloze keren gedraaid in het Muzieklokaal.
Nèna
DJ Tess - Iene
Deze track hoorde ik Jasmín draaien in de Kelder op de laatste zaterdag van 2019. Even later hoorde ik ‘m in het Muzieklokaal tijdens de b2b van Call Super en Objekt. Echt een goeie partytrack. In het Facebook-event postte ik na afloop: ‘…this was my favorite night of 2019 at DS.’ Als ik aan De School terugdenk, heb ik fantastische herinneringen — vanaf het begin als bezoeker en later ook als dj heb ik onvergetelijke tijden beleefd. Maar over de doden niets dan goeds. Het liefst blik ik terug op een manier die recht doet aan de complexe geschiedenis van De School. Ik wil stilstaan bij hoe de bezoekers én werknemers voor en na de eerste sluiting zo hun best hebben gedaan om deze plek bijzonder te maken én hoe systematische uitsluiting er ook onderdeel van was. De School is veel bekritiseerd en niet iedereen heeft alleen geluk beleefd aan deze club. Daarom kijk ik met gemengde gevoelens terug. Kunnen we eigenlijk wel ethisch clubben onder kapitalisme? En hoe kunnen we kritiek integraal deel uit laten maken van onze liefde voor een club?
mad miran
Witchman - Offbeat
Ik heb heel veel herinneringen aan De School. Mijn eerste herinnering was dat ik 19 jaar was, en mijn vriend 20, en we allebei geweigerd werden aan de deur. En later, toen ik om 12 uur ’s nachts 22 jaar zou worden, begon ik daar aan mijn allereerste set in De School. De School gaf me altijd een extra stuk vrijheid om mezelf te zijn achter de decks. Ik weet nog dat ik De Nieuw afsloot met een persoonlijk record, 6,5 uur draaien, en heel veel spontane back-to-backs met Hector Oacks, met Stranger in de kelder. Ik heb er mijn beste vrienden ontmoet. Ik weet nog dat Konduku ooit ADE afsloot met Babyfood van Coil, een ambient nummer van 12 minuten van een van mijn favoriete bands. Ik heb sprakeloos op de dansvloer gestaan, en kon ook daarna even niet meer praten. En een andere herinnering, was toen ik zelf De Nieuw afsloot, het was een hele lange ochtend. Bij mijn laatste nummer kwam de oude nachtmanager naar de booth, en hij schreeuwde: “Dit nummer heeft house, hiphop, drum ’n bass!” Ik had het nog nooit gedraaid, ik wachtte echt op dat moment om het te draaien, het was voor mij een perfect laatste nummer.
Elias Mazian
Zero 7 - Destiny (Photek remix)
Als ik aan De School denk, en specifiek aan het Muzieklokaal, dan denk ik aan warmte, aan house. Aan een soort drang naar oneindigheid. Deze track heb ik echt heel vaak gedraaid, maar ook dj’s als Tammo Hesselink en Job Jobse draaiden hem, en hij was altijd echt een highlight of een moment, vaak diep in de ochtend als de zon al een tijdje binnen aan het stralen was. Op een gegeven moment het niet meer ging over individuen, maar een soort collectieve, saamhorige energie. We dansten elkaar eigenlijk de ochtend door. De zin ‘When I'm weak, I draw strength from you’ is ook heel symbolisch. Als je zo lang op het dansloer staat, word je op een gegeven moment een soort uniform wezen, zonder heel spiritueel te worden. Dat gevoel van oneindigheid is natuurlijk een beetje tegenstrijdig. Ik denk dat dat element ook altijd wel meespeelde: als je daar stond te dansen, wist je: “Wauw, dit is zo'n bijzondere plek, we zijn zoiets bijzonders aan het meemaken. En het gaat op een gegeven moment ophouden. Het is op een gegeven moment klaar.” Komend weekend is het dan echt klaar. Ik denk dat ik deze track ook wel ga draaien. Ik ben benieuwd hoe die dan gaat landen. Ik ben sowieso benieuwd hoe alles gaat landen dan. Maar ik heb er zin in!
Nathan Kofi
Love Over Entropy - Off The Grid
Een heel bijzonder moment voor mij was toen ik de eer kreeg om Het Weekend af te sluiten, juli 2023. Het Muzieklokaal was nog stampvol en de zon begon al door te komen. Dat moment was voor mij de trigger deze tranentrekker te spelen. Het was denk ik ongeveer 07:30, en de zaal werd collectief omhoog gelift op een wolk. En dan zie je je moeder ook nog op de vloer.. Bijzonder <3.