Morien zette zijn eerste stappen als producer aan het SAE Institute in Rotterdam, waar hij studeerde als engineer. Daar leerde hij Rick van der Bult kennen, met wie hij een producersduo begon. ‘We deden allerlei klusjes om maar geld te verdienen. TV commercials. Jingles.’ Via Rick leerde Morien ook Glen Faria kennen, ‘en via Glen leerde ik iedereen kennen met wie ik nu werk.’
Twee hemelbestormers, waren het. Dus besloten ze al vroeg in hun carrière naar New York te trekken, met de verwachting dat ze het wel effe gingen maken. ‘We zijn wel bij veel grote studio’s geweest, hoor. We liepen binnen bij Baseline Studios van Jay Z, dat kon toen nog gewoon. Maar daar was helemaal niemand op dat moment! En bij de studio van Jerry Wonda op Times Square, daar werkte een engineer die oorspronkelijk uit Suriname kwam, die we via via kenden. We hoopten ergens een voet tussen de deur te krijgen, maar dat was wat minder makkelijk dan we dachten.’ Lachend: ‘Al het geld dat we bij elkaar hadden gespaard, hebben we in een paar maanden opgemaakt!’
Een belangrijke steun was ook Morien’s grote neef. Misschien heb je wel eens van hem gehoord? John Ewbank, Neerlands bekendste songwriter en componist. ‘Mijn vader zat altijd al voor de radio, te luisteren of Marco weer op nummer 1 stond. Dat soort momenten kan ik me heel goed herinneren. Dankzij John zag ik al vroeg dat het kón, een carrière in de muziek. En hij heeft me later ook wel geholpen, ik ging in zijn studio in Hilversum werken, af en toe kon ik wat engineering doen voor hem. Ik heb heel veel geleerd van zijn manier van werken.’
En toen die studio, Downunder, leeg stond, mocht Morien er een tijdje zijn eigen werkplek van maken. ‘Het leek de Efteling wel. Ik denk dat John best spiritueel was in de tijd dat hij hem heeft gebouwd, net na zijn eerste successen. Er zijn daar echt heel veel grote hits opgenomen. Niet alleen voor Marco Borsato, maar ook Postmen, Bløf, Anouk, Van Velsen. En de eerste song die ik daar ooit heb gemaakt, was waarschijnlijk “Houten Pak” met Willem.’
Af en toe produceert en schrijft Morgan Avenue ook losse tunes voor andere artiesten. Hij maakte een paar tracks met S10. Duikt de studio in met Nielson. En samen met de Nederlandse songwriter Gia Koka schreef hij misschien wel 200 songs voor allerlei nationale en internationale artiesten. Zo kwam op een dag ook ene Mae Stephens naar Nederland voor een studiosessie, een Britse zangeres die in 2020 en 2021 twee losse singletjes had uitgebracht die je waarschijnlijk nooit hebt gehoord. ‘Gia, Mae en ik hebben die dag gewoon een track gemaakt. Twee weken later stond die track op TikTok. En twee dagen later waren er drie- of vierhonderdduizend video’s met die track gemaakt?!’ Welja, opeens had Morgan Avenue met ‘If We Ever Broke Up’ een knoeperd van een wereldhit te pakken, die inmiddels een kwart miljard keer is gestreamed op Spotify, en in zowel de UK als VS goud is gegaan. ‘Dan krijg je opeens best wel veel aanvragen binnen, mensen die met je willen praten en werken. Ik heb altijd wel een internationale carrière geambieerd, maar nu komt het op het goede moment. Ik doe veel sessies in de UK en in Duitsland. Ik heb één hele grote track gemaakt, verder kom ik pas net kijken en moet ik weer vanaf nul beginnen. Dat is best wel lekker. Ik heb nog net zoveel energie als op mijn twintigste, maar sta er tegelijkertijd nuchter in.’
In 3voor12 Radio op NPO 3FM hoor je vrijdag- op zaterdagavond om 00.00 een special over Morgan Avenue.