Joost Klein (25) valt stil. Glimlacht. Begint te hakkelen. ‘Dit is een core memory.’ Stilte. ‘Ik ben heel dankbaar.’ Hij heeft net ‘Droom Groot’ gespeeld, met in de studioversie een hooligankoor dat door 30.000 kelen in de Alpha op Lowlands is opgenomen, en nu door nog eens 6000 kelen keihard wordt meegebruld. Honderden jonge jongens en meiden hebben de dresscode ter harte genomen: wit overhemd, simpele stropdas. Het Joost-uniform. ‘Droom Groot’ is Joost in de dop: euforische gabberpop en eurohouse over de bodemloze put waar-ie in zat, eenzaamheid, de mensen die hij verloor en de grote dromen die hij koesterde.
Die grote dromen komen bij Joost langzamerhand allemaal uit. Sinds 2018 gaat-ie telkens weer een stapje groter. Eerst de X-Ray, daarna de Heineken-tent, en dit jaar voelde zelfs de Alpha te klein voor Joost. Hij deed mee met de Slimste Mens van België, scoorde im Deutschland ein echter Hit mit ‘Friesenjung’, die wel een maand lang op de eerste plek van de Duitse hitlijst stond (en inmiddels 90 miljoen streams heeft gepakt op Spotify). 3FM is nu op de bres gesprongen om hem voor Nederland naar het Songfestival te krijgen, en oh ja, hij heeft een eigen kledinglijn bij Bristol (!) gelanceerd.
En nu dus tweemaal AFAS Live, waar hij zijn welhaast absurdistische liefde voor popcultuur viert. Voorprogramma gladde paling draait de tent warm met koortsdroom-tienerdisco-remixes (Backstreet Boys in de allerlompste edit die je ooit hebt gehoord?!) en Donny Ronny f.k.a. Stefano Keizers geeft in regenboogkleurig glitterpak een karaoke-show (met ‘We Are The Champions’, maar dan wel de Crazy Frog-versie?!). In de wereld van Joost is er geen verschil tussen hoge en lage cultuur, geen verschil tussen new wave, nederpop, gabber en happy hardcore, en zijn songs zit ook slechts zelden maar één emotie verscholen, het zijn veelkleurige stuiterballen, rollercoasterritjes van gevoelens en herinneringen.