Ruban Nielson (43) zit middenin het opnemen van zijn nieuwe album in Palm Springs, wanneer hij plots een telefoontje krijgt. Zijn oom, de broer van zijn moeder, is ernstig ziek. Het grote probleem: die woont 7000 kilometer verderop, op Hawaï. Dus besluit Nielson halsoverkop zijn moeder, die al veertig jaar in Nieuw-Zeeland woont, mee te helpen terug te verhuizen naar Hawaï, zodat ze haar broers kan zien en verzorgen. ‘Het idee dat ze haar broer van een afstand zieker zou zien worden, deed me veel pijn. Dit zouden zomaar zijn laatste jaren kunnen zijn’, vertelt hij via Zoom vanuit Portland. Het zet zijn leven behoorlijk op de kop: hij woonde zelf al jaren in Amerika, koos er juist bewust voor om zijn familie de rug toe te keren en nu moest hij opeens met zijn ingewikkelde familiegeschiedenis dealen.
Hij vertelt er bijzonder openhartig over via Zoom, zoals hij eigenlijk altijd al gedaan heeft. Nielson brak in 2013 door met de tweede Unknown Mortal Orchestra-plaat, de geweldige psychedelische rocktrip II. UMO groeide uit tot indiedarling en graaggeziene gast op de festivals. Zijn openhartigheid is hem eerder duur komen te staan: in 2015 kwam zijn leven er compleet door overhoop te liggen na een Pitchfork-interview. Daarin vertelde hij té open over de polyamoreuze relatie die hij op plaat Multi-Love beschreef, waarna de vrouw in kwestie het contact met Nielson verbrak. De platenmaatschappij waarschuwt vooraf zelfs nog eventjes dat-ie écht een flapuit is, en inderdaad: hij schotelt spontaan een uitgebreide geschiedenis van de steelgitaar voor, een instrument dat ooit door de Hawaïanen is uitgevonden en later populair werd in de Amerikaanse blues.
Hawaï dus: Nielsons terugkeer naar Hawaï zet de muziek tijdelijk op een laag pitje. Family first. Toch blijft de muziek altijd in het achterhoofd: eenmaal teruggekeerd in Palm Springs ligt er een berg emotie en Hawaïaanse inspiratie klaar. Zo hoor je op V, het album dat deze week verscheen, invloeden uit de ‘Hapa Haole’-muziek, dat letterlijk vertaald ‘half-wit’ betekent. Hawaïaanse muziek, maar dan in het Engels. Veelal hopeloos romantische nummers met ukelele en steelgitaar, met stereotypische en soms zelfbedachte Hawaïaanse woorden. Denk aan afgezaagde songtitels als ‘My Waikiki Mermaid’, ‘Oh How She Could Hacki Hacki Wicki Wacki Woo’ en ‘Lovely Hula Hands.’
Nielson heeft dit nét een tikkie minder romantisch aangepakt in de song ‘I Killed Captain Cook’, waarin hij de dood van ontdekkingsreiziger James Cook bezingt, die het eiland ontdekte. Cook besloot de leider van het eiland te gijzelen nadat de inheemse bevolking een paar boten van hem stal. Die actie werd hem fataal: duizenden Hawaïanen verzamelden zich op het strand, waar Cook na een gevecht door een dolksteek in zijn borst aan zijn tragische einde kwam.