Tegelijkertijd zal de show nogal wat vraagtekens oproepen, dus Heilung-geestesvader Kai Uwe Faust geeft graag vast uitleg. Want vergis je niet, vertelt hij via Zoom, dit is geen theater. Dit is een serieus ritueel, gestoeld op eeuwenoude gebruiken, vermomd als een rockshow. ‘We beginnen met een openingsceremonie, waarbij we de geesten oproepen van onze voorouders, en de geesten van de plek waar we zijn. Met wierook reinigen we de ruimte van alle ongewenste energie. Ik ga vervolgens vaak heel diep in trance. Soms krijg ik pseudo-hallucinaties, dan zie ik lichten voor mijn geestesoog.’ Zie Kai Uwe Faust dus gerust als sjamaan. ‘Een sjamaan is iemand die in trance gaat, in contact komt met de geesten en probeert de mensen om hem heen te helen. In die zin is een ritueel van Heilung puur sjamanisme.’
Begint het een beetje te jeuken, terwijl je dit leest? Anno 2023 kleven allerlei negatieve connotaties aan het woord ‘sjamanisme’. Instagram loopt over van de fopgoeroes die beweren je met holistisch geneuzel te kunnen genezen, terwijl ze vooral toegang proberen te krijgen tot je bankrekening. Die scepsis, die herkent Faust wel, zegt hij met een grijns. ‘Mensen vragen me altijd: geloof je in sjamanisme? Dan zeg ik altijd: néé. Ik was sceptisch, en ben nog altijd sceptisch. Ik geloof het pas als ik zíé dat het werkt.’
En dat zag hij. Op zeventienjarige leeftijd kwam hij voor het eerst in aanraking met sjamanisme. Hij was een satanistische ‘black metal-dude met leren jas en puntige armbanden’, die werd geplaagd door een heftige huidaandoening. Zijn vriendin zat diep in het sjamanisme, en haar vrienden hadden een proefkonijn nodig om te helen. ‘Nou ja’, zei Faust, ‘ik had alles al geprobeerd om van die huidaandoening af te komen, ik was al bij allerlei artsen geweest, en niets leek te helpen. Fix me up!’
Dus kwamen ze aan met hun getrommel en geneurie, en met een 21-daagse behandeling waarbij Faust de natuur in moest trekken en de ochtenddauw op zijn huid moest smeren. ‘Ik dacht dat ze fucking crazy waren. Ik geloofde dat ik niet te genezen was. Vanuit de reguliere geneeskunde bezien klonk hun behandeling totáál stompzinnig… maar… het werkte! Ik zag hoe mijn lichaam genas, de aandoening waar ik jarenlang mee zat was opeens weg. Dat heeft me nederig en bescheiden gemaakt. Voorheen was ik een hopeloze, boze en teleurgestelde jongen, dit heeft mijn leven op de kop gezet. Ik raakte begeisterd, zoals we dat in het Duits zeggen. Ik ben op onderzoek gegaan en kwam in contact met allerlei sjamanen en medicijnmannen.’
Muziek maakte daar altijd al een belangrijk deel van uit. Neem het nummer ‘In Maidjan’. Toen Faust een jaar of 21 was, trok hij moederziel alleen de bossen in. Dagenlang hongerde hij zichzelf uit, at hij helemaal niets, totdat hij verlicht raakte. ‘Je moet begrijpen, twee belangrijke elementen van sjamanisme zijn eenzaamheid en honger. Toen kwam deze tekst tot me. Al twintig jaar zing ik het bij privé ceremonies, en tot deze dag openen we ook de Heilung-ceremonie ermee, om in de juiste mindstate te komen.’