‘Misschien moeten we maar gewoon een baan zoeken’, zei Guillermo Schuurman tegen zijn vriend, Hassan Syed. Ze waren jong en ze wilden wat. ‘Ik weet dat we artiesten zijn, maar laten we gewoon ergens werken waar niemand ons ziet. In een magazijn ofzo.’ Hassan keek Guillermo aan en zei: ‘Nee man, ik kan dat niet doen. Ik ben F1rstman.’ Guillermo vertelt het lachend, een jeugdherinnering. We zijn tien jaar verder en F1rstman brak inderdaad door, in 2015 al. ‘Ik weet nog dat ik dacht: wat, ben je serieus? Wat heb jij een kapsones, waarom praat je zo? Niet door hebbende dat hij al mentaal was waar hij fysiek wilde zijn. Hij was F1rstman. Soms moet je zo erg in jezelf geloven dat mensen denken dat je gek bent.’
Schuurman zelf nam wel dat baantje. Niet in een magazijn, maar in een callcenter in Leiden. Hij had het er naar zijn zin. Werd een keer ontslagen, maar keerde terug. Zijn supervisor was er als een oudere broer voor hem. Beetje skaten ernaast, niks mis mee. Het was mooi geweest, de pogingen om dj of artiest te worden. Hij had het eerst geprobeerd met zijn bubbling alias De Schuurman. Logische artiestennaam natuurlijk, want ‘schuren’ is precies de dans die bij het genre hoort. De Schuurman groeide op in Den Haag, de stad waar bubbling geboren werd dankzij Antillaan DJ Moortje. Hij was het die Jamaicaanse dancehall onnatuurlijk snel afspeelde en zo een heel nieuw genre tot leven wekte. Dat was halverwege de jaren negentig, De Schuurman begon aan het eind van de jaren nul te draaien en produceren.
De komende festivalzomer zie je veel uitgestelde tours en namen uit 2020. Toch is er één nieuwe naam die zich op tal van line-ups binnen heeft gevochten, waaronder dit weekend op Lente Kabinet: de Schuurman. Hoewel, nieuw, de Haagse bubbling dj timmerde meer dan tien jaar geleden aan de weg, en nu ineens valt het kwartje zijn kant op.
South Park en Dave Chappelle
Hij leerde het vak van DJ Chippie, die her en der online zijn oom wordt genoemd. Da’s niet helemaal juist, vertelt De Schuurman. ‘Het is straattaal. Zoals je vrienden je neef of broer noemt, zo is een oudere vriend waar je tegenop kijkt je oom. Wat het was: ik ging met Sean D om, hij was dj in Leidschendam en iedereen ging naar zijn feesten. Die gaf mij het kaartje van Chippie. Hij zei: hij kan je leren draaien, voor tien euro per uur. Een week later krabbelde de zoon van Chippie mij op Hyves. We praten 2008, 2009, dus ja, Hyves. Hij vroeg me waar ik draaide. Ik zei: nergens.’ Zo rolde De Schuurman de scene in als een derde generatie producer en dj. Hij leerde de basics, kreeg van Chippie zijn eerste cd-tasje en was in business. Zijn uitzonderlijke skills? ‘Ik zeg je eerlijk: die heb ik niet. Ik heb gewoon veel gevoel voor ritme. En ik draai bijna alleen maar eigen tracks. Als dj moet je elk detail van je platen kennen, en aangezien ik ze bijna allemaal zelf gemaakt heb zit dat bij mij goed.’
Zo begon het dus voor De Schuurman, in Den Haag, met andere jonge gastjes. Gewoon tracks maken op je kamer. Ze sampleden South Park, en comedian Dave Chappelle. Ze deden het in eerste instantie niet met de ambitie om in een club te draaien of iets uit te brengen, maar meer als hobby. Schuurman woonde en werkte in de Schilderswijk, een smeltkroes van culturen. Hij groeide er op met een oudere broer en zijn moeder. Een jaar lang woonde hij bij zijn tante (een echte) in Delfgauw, een dorpje tussen Delft en Pijnacker. Die tante was getrouwd met een Nederlandse man, en via haar zag hij een cultuur die hij helemaal niet kende. Hij leerde er hutten bouwen en varen, maar zag ook tot zijn verbijstering hoe je om half zes naar huis gestuurd werd als het eten klaar was. ‘Terwijl mijn moeder altijd eten maakte voor iedereen. Al zag ik daar later ook juist de waarde van in: even samen eten, alleen met je familie.’
Zijn moeder voedde hem christelijk op, maar als puber liet Guillermo zich inspireren door alles wat hij om zich heen zag. ‘Ik vroeg: waarom zijn wij eigenlijk christelijk, als we die religie van de slavendrijvers hebben gekregen?’ Het antwoord was: via oma, gewoon in de familie. Ik ben me gaan verdiepen in alle religies die ik om me heen zag. Wat is de islam, wat is het boeddhisme? Het is allemaal zo veel en zo complex dat het niet in één boek past.’
Te veel macho
Waarom dit alles relevant is voor de carrière van De Schuurman? Omdat hij nog harder ging zoeken toen het niet opschoot met zijn carrière. Niet als De Schuurman, en ook niet toen hij zijn naam veranderde in God Full Effect en trapbeats ging maken. ‘De bubbling scene begon te dalen en ik ging gewoon mee met de nieuwe vibe, richting de muziek van Frenna en Dopebwoy. Maar dat ben ik niet.’ Hij begon te Googlen en een spiritueel onderzoek te doen naar de essentie van succes. En je weet: Google is je vriend voor dat soort dingen; je kunt in een oneindige loophole van kennis en weetjes terecht komen. Via alle mogelijke religies en duistere verhalen over de Illuminati belandde hij uiteindelijk bij de Law Of Attraction, een spirituele pseudo-wetenschappelijke theorie die ervan uitgaat dat een positieve levenshouding je positieve gebeurtenissen oplevert.
‘Een wet van het universum die stelt dat alles waar jij met een positief gevoel over nadenkt, ook daadwerkelijk zal gebeuren’, zegt De Schuurman. ‘Je moet bewust een positieve omgeving opzoeken.’ En zo geschiedde, en wel juist op het moment dat hij het losliet. Het was goed zo, hij ging door met zijn leven. Hij liet wat hij gemaakt had over aan het universum. En juist zijn vroege muziek, die hem na aan het hart lag, kwam opeens boven drijven. ‘Ik werd door de Rotterdamse club WORM gevraagd voor een gig, met het verzoek om juist mijn oude bubbling tracks te draaien. Ok, ok, vet. Die set werd opgenomen en kwam terecht bij Derek Debru van Nyege Nyege, een reizend festival uit Oeganda waar ook een label aan gekoppeld is.’
‘Ik had geen idee dat dat label bestond’, vervolgt De Schuurman. ‘Of dat zoiets nog kon gebeuren. Ik had me overgegeven. De urbanscene waar ik jaren in had gezeten trok me sowieso niet meer zo. Te veel macho gedrag, te veel laten zien hoe goed je gekleed bent. Het ging niet meer om muziek ontdekken, dj’s draaiden alleen maar hitjes. En toen kwam dat label, en ze vonden juist mijn bubbling tracks goed.’ De bubbling beats, die heerlijk rauw klinken. ‘Eigenlijk komt dat vooral doordat ik gewoon niet zo goed was. Ik wilde klinken als Chuckie, die bubbling met EDM combineerde. Harde drums, harde geluiden, heel elektrisch. Ik probeerde zo te klinken, maar dat lukte niet. Ik begrijp nu dat mensen dat er juist leuk aan vinden.’
Die mensen bevinden zich voornamelijk buiten de urban en de bubbling scene. De Schuurman stond laatst op Motel Mozaique, en in zijn agenda staan boekingen op Wildeburg, Lowlands en komend weekend Lente Kabinet. ‘Ik word er elke keer weer emotioneel van als zo’n boeking binnenkomt. Ineens zitten mensen in mijn DM dat ze willen samenwerken. Het grappige is: ik ben nu minder goed dan voorheen, kun je nagaan. Ik ben dankbaar voor de EDM scene die me nu boekt. Op de feesten waar ik nu kom gaat iedereen helemaal uit zijn dak. Ik kijk mijn ogen uit, zo hoort het gewoon!’