‘Bro, je moet er meer space sounds in doen, meer aliens’, drukte Yung Nnelg Ares op het hart. Ares (Rens Ottema, 26) twijfelde even, maar besloot uiteindelijk toch full force te gaan. En zo hoor je op het slot van Wavyman – Live From Mars nog even de kapitein over de radio van het ruimteschip. ‘Congratulations to you and the crew on an outstanding mission.’ Van Oosterhout naar Mars, Ares laat zien dat het kan en zet een kroon op tien jaar artiestschap.
Ares zit er relax bij, thuis in Tilburg. Hij vertelt met een vrolijke grijns over die nieuwe plaat, die vrijdag verscheen. Het is een plaat met een futuristisch, vernieuwend geluid, en op zijn zes albums en acht EP’s in tien jaar was hij altijd al op zoek naar een sound die Nederland nog niet kende. In die tijd zag zijn loyale fanbase hem volwassen worden in leeftijd en geluid. Van het poppy debuutalbum Roadtrip tot het mystieke Alice en samenwerkingen met Lijpe. Er is altijd ontwikkeling, altijd een nieuw geluid. ‘Als je als artiest nu gaande bent moet je nu al bezig zijn met die innovatie voor over 5 jaar’, stelt Ares. En maak van die 5 jaar maar gerust 987 want zijn nieuwste album speelt zich af in het jaar 3000. En dat hoor je: er klinken spaceships, laserstralen en aliens. Elon Musk-type of beats zullen we maar zeggen. Wavyman – Live From Mars klinkt groots, meeslepend en futuristisch. Met Hans Zimmer-samples (uiteraard van de Interstellar-score) op ‘Mars Rover’ en de spacetrap-beatswitch op het openingsnummer ‘Star Watch’ klinkt het album als een ware scifi-soundtrack. ‘Op een gegeven moment had ik een film in mijn hoofd. Het speelt zich af in het jaar 3000. We zijn op Mars en de hoofdpersoon is Wavyman. Ik wist al precies hoe het allemaal moest klinken. We dachten ook: hoe hard kan onze merch worden, onze artwork, onze concerten? Het concept levert veel mogelijkheden. Zo dachten we eigenlijk nooit. Het is misschien zelfs een beetje commercieel.’
Een veelbelovend concept. Maar om alles wat in zijn hoofd zat ook uit te kunnen voeren, kwam Ares tot de conclusie dat er een aantal dingen moesten gebeuren. Stoppen met blowen bijvoorbeeld. ‘Als ik er als artiest het maximale uit wil halen, moet ik wel echt beter omgaan met mijn tijd. Je kan door smoken verdwijnen in de muziek, maar ook 12 uur in de studio zitten en dan niets hebben gedaan. Op een gegeven moment besefte ik: dit kan ik me niet meer permitteren. Ik kan niet de hele dag niets doen. Ik moet stappen maken. Dan kan je niet een hele dag spacen in de studio en naar huis gaan met één synth.’ De knop moest dus om. Er moest een grote prestatie geleverd worden. Acteurs doen dan aan method acting: altijd in je rol blijven. En dat bracht Ares op een idee. Hij besloot gedurende een schrijverskamp van twee weken altijd in de rol van Wavyman te blijven en ook iedereen te besmetten met het concept van het album. ‘Als er op dat moment een guy van thuisbezorgd binnen was gekomen was hij nog in die vibe van het album gezogen. Dan wilde hij ook nog met ons over aliens praten.’