kans weet moderne relaties te bezingen zoals maar weinig artiesten dat lukt. Zonder hoofdletters, natuurlijk, vaak via de DM, en soms met de pijn dat je crush niet reageert terwijl het woordje online duidelijk in beeld is. ‘Hoe slimmer de mens wordt, hoe ingewikkelder alles wordt.’

‘Ik heb een tijd terug alle dames waarmee ik wat heb gehad een bericht gestuurd. Waarin ik zei: als er iets is wat ik verkeerd heb gedaan, laten we het uitpraten. Ik wil graag gezien worden als iemand met een goed hart.’ Uit de mond van Randall Felter alias kans klinkt het niet als een bekentenis, niet als een groots statement, maar juist als een volstrekt normale daad. In het café van een hotel op de Amsterdamse Zuidas praat hij op hoog tempo, vrolijk, en zonder schroom deelt hij zijn emoties. ‘Ik heb gelukkig een hele gezonde vriendenkring’, vertelt hij. ‘Iedereen durft open te praten over wat ze voelen. Ik ben daar geblessed mee, want ik weet hoe het kan zijn met mannen…veel ego, veel trots en bij bepaalde dingen denken: ik moet het zelf oplossen en daar niet over willen praten.’

Dit bijzondere reflectieve vermogen laat kans ook in zijn muziek horen. Op zijn eerste plaat deze eenzaamheid laat me niet alleen (2020) hoorden we al een man die in touch is met zijn gevoelens. kans buigt zijn hoofd, reflecteert en is goudeerlijk over zijn eenzaamheid en ervaringen met vrouwen. Ook op zijn nieuwe album hennesy & beckies gaat hij weer met deze thema’s aan de slag. Het is een tweeluik: je hoort een man die aanvankelijk schuldbewust is en alles probeert te lijmen, daarna wordt hij bozer en uiteindelijk valt hij toch weer terug in zijn oude gewoontes. ‘Als je naar beide albums luistert en naar de tracklisting kijkt, zit er gewoon een verhaal in.’ 

kans wordt op zijn tweede plaat bijgestaan door Jonna Fraser, Murda, Yade Lauren en Ray Fuego. Grote en al reeds gevestigde namen. Toch brengt kans een nieuw en alternatief geluid: zwoele alternatieve r&b met invloeden van hiphop. Zelfs het bombastische nummer ‘damsko boys’ met Ray Fuego weet hij een mooi gevoelig randje mee te geven. Hij heeft een duidelijke visie wat betreft zijn muziek. ‘Sommige mensen zeggen dat ik koppig ben, maar ik vind dat de verkeerde benaming. Ik zeg dat ik heel erg eigenzinnig ben.’

CV kans

2016: indrukwekkende verse tijdens 101barz sessie Jonna Fraser, bijdrage op debuutalbum Ma3seb van Josylvio
2017: bijdrage op 'Doe Je Dans' van Bizzey & Yung Felix, dropt de EP's Mooie Man en VIBES, werkt mee aan Jonathan van Jonna Fraser en gaat met hem mee op tour
2018: Single 'Come Thru' met Jonna Fraser
2019: Eerste release onder de naam kans met het nummer ‘aan het typen…’
2020: release van debuutalbum deze eenzaamheid laat mij niet alleen
2022: release tweede album hennesy & beckies met o.a. Ray Fuego, Murda, Bokoesam, Jonna Fraser, Yade Lauren en Project Money

(lees verder na de video)

Social media madness

Door zijn voortdurende referenties naar sociale media klinken de liefdesliedjes van kans enorm hedendaags. Alleen al de titels van zijn nummers zijn bekende begrippen van ons digitale tijdperk. ‘aan het typen’ ‘wdj wakker?’ ‘wat is je snap’ ‘new phone who dis’. ‘Hoe slimmer de mens wordt, hoe ingewikkelder alles wordt’, zegt hij erover. Neem ook het nummer ‘we moeten praten’: ‘Je wilt iets uitpraten. Je vraagt: “Wat is er aan de hand?” Je hoort niks. Uiteindelijk zie je dan dat er wel dingen op Instagram worden gezet. Wil jij gehoord worden door de wereld of wil je dat wij het goedmaken met elkaar?’ Concluderend zingt hij dan ook: ‘Jij uit je gevoelens in je story, wil je het uitpraten of viraal gaan?’ 

Zoektocht naar een nieuw geluid

kans is nog niet zo lang kans. De zanger/rapper was voorheen bekend als YOUNGBAEKANSIE. Vrolijk en energiek droeg hij bij aan het ‘Doe Je Dans’ van Bizzey en bracht 101Barz een van de succesvollere refreintjes met het pakkende ‘SAUCEMAN’. Toch bracht dat succes kans niet waar hij op hoopte. ‘Iedereen was op dat moment Bizzey aan het kopiëren. En dus werd ik heel vaak gevraagd voor dat soort nummers en dat vond ik niet nice. Ik dacht: “Dit is niet wie ik ben.” Ik sprak in die tijd veel met Jiggy Dje over hoe het is om artiest te zijn en twijfelde over het tekenen bij een label, maar ik voelde me nog niet ready. Toen heb ik besloten om een stap naar achter te doen om mezelf te ontwikkelen en te kijken waar mijn sound ligt.’ 

Met zijn nieuwe geluid vormt kans een bijzondere toevoeging aan de Nederlandse hiphopscene. In een tijd dat het de mode is om albums van 22 tracks (die eerder aanvoelen als playlist) de wereld in te sturen, valt kans op met zijn korte, solide en conceptuele platen. Het is een geluid dat we nodig hebben. Nu de succesjaren van New Wave achter ons liggen, is het belangrijk dat de Nederlandse hiphop zich blijft ontwikkelen. ’Ik denk dat het nu de tijd is om meer gedachte in thematiek te stoppen, om het complete plaatje aan de mensen te geven. We moeten verder, we moeten volwassen worden.’

Kans

(lees verder na de foto)

Hiphop ft. de media

Zo is kans ook kritisch op hiphopmedia. ‘Ik zie teveel hiphopplatforms leunen op deals die ze maken met overheidsinstanties. En ik vind het belangrijk dat we ook informatieve dingen naar buiten brengen in plaats van bullshit. Ik hoef niet te weten wie het nieuwe vriendje is van Amalia. Dan ga ik wel naar nu.nl.’

Ook Spotify zou wel eens wat beter kunnen worden vormgegeven, vindt kans. Een suggestie:  ‘Je eigen top 5 bepalen! Ik denk dat ik het beste weet welke nummers voor de luisteraar de eerste handshake zouden moeten zijn. Nu regelt Spotify dat voor jou. En het zou ook beter zijn als wij mogen kiezen of we het aantal streams laten zien. Je raakt daardoor als luisteraar bevooroordeeld. Misschien moet ik maar een keer op gesprek gaan. Ik wil gewoon antwoorden.’