The Overload, het debuutalbum van Yard Act, heeft een cast als een Britse soapserie. In de liedjes en videoclips figureren allerlei markante figuren en typetjes voorbij. Zo heb je Graeme, de vleesgeworden Brexit-stemmer, die om de haverklap komt aanzetten met een onuitstaanbare monoloog over zijn tweede huis, over Poolse klaplopers, over de jeugd van tegenwoordig. Of dan Fat Andy, een norse kroegbaas met een vette pens. Kijk, daar is hij, met zijn vrouw Grace in zijn kielzog, in de videoclip van ‘The Overload’, een soort buurtruzie op de vlooienmarkt. En daar nemen ze het woord in ‘Rich’, samen met de andere inwoners van het Yard Act-universum. Nou ja, universum. Het is eerder een dorp.
‘Ken je League of Gentlemen?’ vraagt frontman James, tijdens een Zoominterview samen met bassist Ryan Needham. In de achtergrond van de verbinding klinkt gekrijs. ‘Sorry,’ lacht Smith met zijn vette, noordelijke accent. ‘Da’s mijn baby. Hoe dan ook, het is een Britse horrorkomedie uit de jaren negentig, over het plattelandsleven. Zo stel ik het me voor. Ryan en ik komen allebei uit zulke plattelandsplaatsjes, ik uit het Noordwesten, Ryan uit de Midlands. Iedereen kent iedereen en praat over elkaar, alle geheimen zijn open geheimen.’ Needham haakt aan: ‘In Engeland heb je een heleboel voormalige mijnsteden. Ze lijken idyllisch, omdat ze worden omringd door weides en groen, maar er zijn een heleboel sociale problemen. Werkeloosheid, armoede, grote klassenverschillen. Die dorpjes zijn Engeland in het klein. Een geweldige setting om zo’n wereld te bouwen.’
Spiritueel is de band verwant aan IDLES. Vanwege het predicaat Britse postpunksensatie (op Eurosonic was Yard Act onze nummer één), maar vooral vanwege dat politieke randje. De fixatie met de Britse politiek, de worsteling van de werkende klasse. Vergelijkingen met de hoekige amfetamine-punk van The Fall liggen op de loer (het ultieme referentiepunt voor Britse postpunksensaties), maar de dansbare noise-wave van Yard Act grijpt evengoed terug op de New Yorkse no wave van de jaren tachtig.
In de zeroes was er natuurlijk ook al een revival van die sound, met LCD Soundsystem als kartrekker en een stortvloed aan superdansbare gitaarplaten op DFA Records. Dat is precies hoe liedjesschrijver Needham erbij kwam. ‘Toen we begonnen met Yard Act luisterde ik naar een podcast over The Rapture. Al in de zeroes had die band meer invloed op mij dan iedere andere band. Grappig eigenlijk, want ze waren niet eens de populairste band uit die New Yorkse hoek. Voor mij was het de ultieme instapband. Via hun ben ik al hun invloeden gaan traceren, via compilaties uit die periode. Je hebt hele goeie, zoals die No New York-compilatie van Brian Eno, waarvan ik een paar baslijnen zo goed als heb geript. Zo kwamen we ook op het idee om een drumcomputer te gebruiken. En ik had ook een fotoboek van Thurston Moore, vol materiaal van types als Lydia Lunch en James Chance & The Contortions, wat heel inspirerend was.’ Smith grinnikt: ‘We hebben eindeloze gesprekken gevoerd over die Liquid Liquid EP, die LCD Soundsystem mijnde en die sound vervolgens over de spanne van vier albums uitmolk.’