Hey, kijk daar! Waar? Daar, een plekje! Verhip, let’s go. Je ziet ze gaan, hele slingers aan vriendengroepen – hand in hand geknoopt – op expeditie om de laatste vrije vierkante meter dansvloer te vullen. Gaat er een jongen bier halen voor al z’n vrienden? Dan wordt er meteen een portie landjepik gespeeld. Sorry man, opgestaan is plaats vergaan. En kijk daar. Mazzelaar, die ene guy die tijdig op een betonblok net naast de tent is geklommen en nu met z’n armen staat te wapperen alsof hij verwacht dat zijn tenen ieder moment de grond zullen loslaten. Dat betonblok, dat is ZIJN betonblok.
Ja, het is de hele dag lang nogal dringen geblazen in de Frequency-tent, een doorzichtige broeikas vol planten waar non-stop kwieke house wordt gedraaid op de Paaszondag van het Amsterdamse dancefestival DGTL. De lineup hier smeekt om een zonnetje, et voila: de zon schiet vrolijk binnen bij de broeierige platen van Paquita Gordon, bij de non-stop grijnzende Rhythm Section-labelbaas Bradley Zero en vooral bij Octo Octa. We zagen de New-Yorkse over de jaren al veelvuldig voorbij vliegen – vaak samen met partner Eris Drew –, hier pakt ze solo haar moment met stevige housetunes. De schreeuwende diva’s brult ze mee terwijl ze zichzelf wat verkoeling toewappert met een plaat, en telkens weer laat ze de vonk overspringen op het publiek. Hatsa, kas in de fik. Het is niet per se haar meest gewaagde set, maar ze kan toch wel echt haar eigen ding doen.
Dan merk je ook dat DGTL zeer vakkundig de koers 20 graden naar links heeft gestuurd met nieuwe programmeur Marco Muhring aan boord. Eerdere edities hadden er op deze spot waarschijnlijk fakirhouse-acts als Damian Lazarus en Bedouin gestaan, nu zijn het de coolere namen die je ook op Dekmantel zou kunnen treffen, namen die je ook in andere clubs dan de Marktkantine op de affiches terugziet. En tuurlijk, je kunt je ook vandaag totaal onderdompelen in de bigroom knalplaten in de gigantische AMP-tent (waar o.a. Paul Kalkbrenner en de Oekraïense act Artbat staan), maar dit jaar krijgen ook de meer edgy acts een goed publiek voor hun neus. Dat is in het verleden op DGTL weleens anders geweest.