'Ben jíj al in De School geweest sinds de opening?' Het is een vraag die in de rij voor de club gonst, het traag voortsjokkende duizendpootje waar ticketloze clubbers al uren voor aanvang aansluiten. Het gonst in gangen, waar oude bekenden elkaar aanstoten, en in de tuin, waar dansers gevleid op bankjes praten over de terugkeer naar De School. Of alles hetzelfde voelt of niet, hoe en wat en waarom dan. Maar dit is geen reguliere De School-nacht. Dit is de nacht van SPIELRAUM, een queerfeest dat de afgelopen jaren naam maakte met feesten van ongekende intensiteit en nu de handen ineen slaat met De School. Die match levert meteen een heerlijke, intense vibe op. Terwijl er een verpulverende crunch vanuit de kelder klinkt, stropen ravers in de garderobe hun joggingbroeken af in ruil voor piepkleine sportbroekjes, de gangen zijn een vrolijke mierenhoop van mensen in fetisj-wear en netpanty's met uitgescheurde billen, prachtig uitgedoste meiden in Y2K-fashion en boven-broekse stringetjes en supercute, femme jongens met haltertopjes, schoolmeisjesrokjes en halskettingen op formaatje heupriem. Loop via een sex/drugsvoorlichtingstafeltje met bakken vol snoepjes, condooms en boekjes over veilig gebruik van poppers en pillen (als je het doet, dan op z'n minst veilig!), en neem de trap naar de kelder, om daar de hele nacht te worden opgeslokt door het grote zwarte gat. Oh ja, zó voelt dat hier.
En toch, en toch. De eerste keer in De School voelt een beetje onwennig. Twee jaar geleden is het alweer dat de Amsterdamse club tot een explosief einde kwam in de nasleep van Black Lives Matter. De club kreeg het aan de stok met een deel van de achterban, werd beschuldigd van een gebrek aan diversiteit op de werkvloer, een racistisch deurbeleid, het inclusieve imago knalde als een boemerang terug in het gezicht van De School. En dan waren er nog beschuldigingen van grensoverschrijdend gedrag aan de deur, die op tafel kwamen tijdens het waanzinnig pijnlijke panelgesprek en die werden opgepikt door internationale media als Resident Advisor en Mixmag. Het lukte de directie niet om een adequaat antwoord te formuleren, niet veel later werd de sluiting aangekondigd. Vanwege de financiële lasten van de coronacrisis, werd destijds stellig beweerd, maar dat dat niet de enige reden was gaf eigenaar Jochem Wertheimer al toe in dit interview met De Volkskrant.