Een beetje hiphop-kenner zal continu opveren wanneer hij de film Forever Rich – sinds vandaag op Netflix – opzet. De miljoenendeal die hoofdpersoon Richie afsluit met Sony? Goh, Boef sloot ook al een dikke deal met datzelfde label, naar verluidt voor 2,5 miljoen. De jonge jochies die een peperduur horloge stelen? Die lijken een soort samensmelting van de Rolex-bende en drill-rappers. De clickbaity Instagram-kanalen die Richie het leven zuur maken, dat zijn net @rapnieuwstv en @parratv, en we zagen de afgelopen jaren wel meer supersterren publiekelijk afglijden na een reeks verkeerde beslissingen.
Ja, Neerlands eerste Netflix-original Forever Rich voelt superactueel. En het is een logisch vervolg op de vorige speelfilm die regisseur Shady El-Hamus maakte en schreef met scenarioschrijver Jeroen Scholten van Aschat, vertellen de twee op een terras in Amsterdam. In De Libi speelde Bilal Wahib een jongen met de droom om hiphop-superster te worden. Richie (gespeeld door Jonas Smulders) weet diezelfde droom te verwezenlijken in Forever Rich, om erachter te komen dat beroemdheid óók een nachtmerrie kan zijn. Jeroen: ‘En dan vooral: als die droom uit je handen dreigt te glippen, wat doe je dan om hem vast te houden?’
Shady: ‘We konden al heel snel na De Libi deze film gaan schrijven en maken. Er is een hele romantische kant aan dromen over een carrière in de muziek, succesvol zijn, je eigen kracht vinden, gezíén worden en een leven verwezenlijken waarin je hopelijk je zorgen opzij kan zetten. Vooral Bilal’s personage in De Libi was daar heel erg mee bezig. Maar tegelijkertijd is er een schaduwkant van dat leven. Er is in deze tijd zo’n obsessie met succesvol worden. Op het moment dat de droom overgaat in een obsessie, heb je per definitie al verloren. Als je een heel imago hebt gebouwd om beroemdheid, geld en chique eten, ga dan maar eens terug naar een eenvoudiger levensstijl. Dat is heel moeilijk. Tegelijkertijd is het leven als voetballer, acteur, muzikant of vlogger ook een grillig bestaan, de kans dat je terugvalt is best aanwezig.’