Tering, je zou maar naar beneden donderen. Of je grip verliezen. Maar nee, het is alsof de zwaartekracht niet bestaat, zo soepel voeren de dansers van Transcending Bodies bij Bendik Giske’s optreden hun choreografie uit. En dat op een metershoog, steil dak! Met katrollen worden ze omhoog getakeld. Onder hen, in het driehoekvormige prieel, speelt Giske. De Noorse saxofonist gebruikt de aanslag van zijn kleppen als percussie, zijn gelaagde melodieën tollen om hun eigen as. Het is behoorlijk hypnotiserend, en als de rattenvanger van Hamelen stuurt-ie zijn dansers aan.
Hè? Een festival? Jazeker. Eerder dit jaar zal het Tilburgse dancefestival Draaimolen de bui al aankomen: een grootschalige editie, dat zou nooit wat worden. En dus is Draaimolen nu opgeknipt in tien dagen: een stel "gewone" dance-dagen, smaakvol gecureerd met spannende dj's uit alle windstreken. Én: een paar intiemere luisterconcerten, ergens in de hoek van experimentele festivals als Le Guess Who? en Rewire. Behoorlijk niche, dus, met een nóg grotere nadruk op kunst en performance dan gewoonlijk. Zeker bij het speciaal hiervoor gecureerde openingsconcert. Sowieso schuift deze avond als een puzzel in elkaar. Het is een warme nazomerdag, tijdens de zonsondergang ziet het bosrijke MOB-complex er extra fraai uit, en dan is er nog de kunst. Moderne dansers verstoppen zich kronkelend in het hoge gras, er is schitterende lichtkunst, en een kunstinstallatie met spiegels en poëzie hakt er bij een paar bezoekers zo hard in dat ze spontaan beginnen te huilen. Het is sowieso een behoorlijk intieme avond, met maar één stage. Doorgaans is de spierwitte Chapel bedoeld voor ambientconcerten, nu leent het zich perfect om je in het gras te vlijen bij Bendik Giske, of omhoog te kijken naar de sterrenhemel bij Caterina Barbieri’s spacende synth-composities.