GelreDome was uitverkocht, nog een week op de aftelklok, niets kon nog mis gaan. Inmiddels weten we beter: hardstyle event Qlimax is een van de grootste slachtoffers van de nieuwe corona maatregelen. Maar bij Q-dance laten ze zich niet uit het veld slaan.

Met een mannetje of tachtig man waren ze bezig in GelreDome. Tien sterke kerels in het dak, tientallen waren bezig met de opbouw van podia en dansdecks. In zeven verschillende studio’s zaten licht- en videodesigners volle bak te werken aan de show. En toen kwam het bericht: laat maar jongens, hou maar op. Het gaat niet door. Qlimax, een van de grootste hardstyle evenementen van Nederland, is een van de slachtoffers van de nieuwe maatregelen. Maar volgens Jonas Schmidt, creative director van Q-dance, schoot de organisatie meteen in plan-b modus. ‘Met name Daan Jansen, de showcreator van Qlimax, toonde veerkracht. Hij lanceerde operatie WAT NOU, NEE.’

Die operatie houdt in dat Qlimax zaterdag 20 november vanaf 20.00 uur een volledig online editie gaat hosten. Momenteel wordt er keihard aan gewerkt in de Markthal in Amsterdam. Die online editie komt niet helemaal uit de lucht vallen, maar er moest wel even flink geschakeld worden. ‘Een paar maanden geleden, ten tijde van het Dansen Met Jansen debacle, hebben we besloten naast het fysieke evenement een tweede trein op de rails te zetten, een digitale versie. Daar zijn we ook echt mee aan de slag gegaan, maar op een gegeven moment liepen we tegen resource stress aan. Wij zijn niet meer met evenveel mensen als voor de corona crisis, niet elk bedrijf in onze branche bestaat nog. Als het had gekund met onze eigen mensen, was ik er mee door gegaan, maar we moesten een keuze maken.’

Je hoeft er natuurlijk ook geen epidemioloog voor te zijn om te beseffen dat eind november tricky zou worden, zegt Jonas Schmidt. ‘Als je kijkt naar de historische griepcijfers in oktober en november. De vraag was alleen hoe we daarmee om zouden gaan. Wij hebben wel geleerd een vooruitziende blik te hebben, met meerdere scenario’s te werken. Verwachtingen managen. Wat dat betreft zouden Mark en Hugo best eens lang mogen komen. De manier waarop dit ging doet zoveel pijn. Ze onderschatten wat een operatie dit voor ons is. Het is alsof je twee jaar aan het trainen bent voor de Olympische Spelen, je staat te rekken en strekken op het veld, en dan te horen krijgt: het gaat niet door.’

Schmidt had letterlijk huilende artiesten aan de telefoon, vertelt hij. ‘Defqon.1 en Qlimax zijn onze grootste evenementen, festivals waarvoor je als artiest al je nieuwe materiaal opspaart. Mensen hebben maanden in de studio gezeten en hiernaar uitgekeken, en ze weten even niet waar ze het zoeken moeten.’ Voor die mensen, en voor de crew die werkt aan licht, geluid, lasers en vuurwerk, wilde Qlimax dus toch graag iets neerzetten. En voor de trouwe aanhang, natuurlijk. ‘Vrijwel iedereen van de crew is hier nu aan het werk’, vertelt Schmidt.

Donderdag en vrijdagnacht neemt Q-dance in de Markthal in Amsterdam shows op, met volle bak producties. Daarvoor is een deel van het decor uit GelreDome naast de hoofdstad verplaatst. ‘We gaan ook experimenteren met augmented reality, een digitale laag toevoegen aan de fysieke werkelijkheid. Mensen gaan zich echt een paar keer afvragen: hè hoe kan dit? Nou ja, dat zeg ik nu heel stoer hoor, we hebben precies twee dagen om het te schieten en een dag om het te finalizen. Maar ik heb vertrouwen dat het goed komt.’

Vorig jaar moest Q-dance een soortgelijke move maken. Tijdens de lockdown maakte het team een heuse hardstyle film, die uiteindelijk zelfs op Netflix belandde. Nu moet het allemaal nog meer ad hoc. Tijd om na te denken is er eigenlijk nauwelijks. ‘Vorig jaar moesten mensen een kaartje kopen, nu gaan we het gratis ter beschikking stellen aan iedereen, op ons eigen platform. Juist nu hebben bezoekers ons nodig, en tijd om te rekenen is er niet. Dit komt uit ons hart. Ik zeg wel eens: mijn baan is wakker blijven. Ik heb de afgelopen dagen heel wat gapende mensen om me heen gezien, maar het is ook echt genieten, om zoiets met de beste showcrew van de wereld uit de grond te stampen. Dit moet gewoon gebeuren.’