Soms komen geluiden op een onverwacht moment op haar af. Laatst nog, in het Amsterdamse havengebied met de vrieskou in de lucht. ‘Er lagen allemaal dunne ijsschotsen en door de stroming wreven ze over elkaar’, vertelt dj en producer upsammy. ‘Het was een heel hoge frequentie. Een soort knisper. Het voelde als een kunstinstallatie. Het ijs was gewoon aan het praten.’ Die kreeg ze in haar schoot geworpen in het toevallig voorbijfietsen, maar de Amsterdamse Thessa Torsing gaat voornamelijk zelf op zoek. Oftewel, de jas aan en op strooptocht naar de klanken waarmee ze zich al vanaf jonge leeftijd onderscheidt. upsammy: ‘Die eigen sound begon vooral toen ik me ging focussen op eigen geluid maken. Dat deed ik bij m’n eerste EP’s niet per se. Dan zet je minder een stempel. Al stond op m’n eerste EP ook de track ‘Zona’, waar het al wel in zat. Een beatfocus. Een geluid dat ik heb gesampled van de gitaarsnaren. Een raspje. Alle individuele geluiden zijn daar eigen. In ‘Another Place’ van die EP zit nog een 909. Dat zou ik nóóit meer doen. Het leukste aan elektronische muziek is dat je heel erg bezig bent met het vormen en kneden van je eigen geluid.’
En dus gaat ze naar buiten, gewapend met een Zoom-opnameapparaat, en komt ze uit op plekken waar weinigen muziek bij associëren. De bouwvakkers moeten weleens verwonderd op hebben gekeken wat die donkerharige jongedame allemaal aan het uitspoken is op hun terrein. upsammy in haar studio op de NDSM-werf: ‘Ik heb een nummer gemaakt dat helemaal uit bergafval is opgebouwd. Dat lag op straat naast een huis dat werd verbouwd. Daar ben ik op gaan slaan, ik heb er een nummer mee gemaakt dat later uit zal komen. Het bergafval werd een instrument. Ik zie er de schoonheid van in.’ De klanken die ze vangt zijn geen invulling van haar muziek, maar een startpunt. ‘Ik ben heel erg vanuit de vorm gaan werken. Niet van: ik voel me verdrietig, dus ik ga een verdrietig lied maken. Al gebeurt dat ook nog wel. Maar wat ik doe komt meer vanuit ideeën over hoe we de wereld inrichten. Hoe we dingen afbreken en opbouwen, zoals huizen, parken en wegen. Dat wil ik omzetten in muziek.’ Dus blijft ze lopen, kijken, luisteren. upsammy: ‘Het is als een archeoloog de omgeving verkennen en opnemen. En soms ook iets provoceren. Door iets aan te raken. Tegenwoordig neem ik ook meer geluiden van mezelf op. Lichaamsgeluiden. Het is interessant hoe je als persoon je omgeving kunt dirigeren. En ik houd altijd van borrelgeluiden. Zoals bij water.’
Eigenlijk staat de nieuwe EP Bend voor een overgangsfase. Niet eens als een bewust statement, het zijn simpelweg tracks die ze nog wilde delen. Maar de transformatie die ze doormaakt van haar vorig jaar op Dekmantel verschenen album Zoom naar het toekomstige album, is wel degelijk op deze 4-track EP te horen. In opener ‘Flutter’ zit nog wel de melodie en de melancholie die ook op het warme Zoom had gepast, een album dat goed gedijt bij deze tijd van gesloten dansvloeren en juist vraagt om aandachtige beluistering van alle details. Het is niet toevallig dat de video’s van de tracks ‘Extra Warm’ en ‘It Drips’ bestaan uit één close-up shot van een oever. upsammy: ‘Dan ga je vanzelf op zoek naar dingen die je niet meteen ziet. Je blijft scannen. Wat zit daar precies? Dat heb ik tenminste. Ik vond het bij de muziek passen. Die was vrij simpel. Dingen herhaalden zich, maar toch was er ruimte om iets nieuws te ontdekken.’ Haar instagram is nooit gevuld geweest met decks, publiek, en uitzinnige festivaltenten. Wel met natuur die op onverwachte momenten van zich laat horen. Zo ook op de cover van Bend waar onkruid tevoorschijn komt bij asfalt en steen. upsammy: ‘Ik vond het een bijzonder contrast. Dat er iets tussendoor groeit en z’n gang gaat, terwijl het niet zo is ingericht.’