Alsof je wordt geëlektrocuteerd in de club, zo klinkt ‘Joy Squad’ van Koreless. Het is een clubkraker van jewelste, met stotterende vocalen, een 2-step ritme en melodieën die in de rondte zappen als lasers. De strobo’s kun je er zo bij bedenken. Geen wonder dat de track al sinds 2019 rondspookt in Raad de Plaat-achtige groepen, sinds dj’s als HAAi, Jackmaster en Daphni (aka Caribou) hem in hun sets draaiden. Het knapste is nog wel hoe ‘Joy Squad’ de spanning door je lijf laat gieren in afwachting van een climax, maar daar niet helemáál aan toegeeft. ‘Zo’n hoogtepunt is altijd teleurstellend,’ zegt Lewis Roberts alias Koreless, terwijl hij schuchter grijnzend de camera inkijkt. ‘Je denkt dat er een soort ontlading komt, maar als je er dan eenmaal bent is het vooral… saai. Ik ben vooral geïnteresseerd in het gedeelte ervoor: het uitrekken van de spanning voor de drop. De kunst is om dat te doen zonder dat het eentonig wordt.’
Het uitstellen van een climax, eigenlijk is het een veel te platte beschrijving van waar de Welshe producer zich mee bezig houdt. Koreless wil vooral verwachtingen ondermijnen, en in de eerste plaats die van zichzelf. Sinds hij in 2011 debuteerde met dromerige dubstep is hij steeds experimenteler gaan produceren. Op Agor zijn z'n minimale composities zijn even futuristisch als klassiek. Zoals op ‘Frozen’, dat klinkt alsof het is gecomponeerd door een orkest van Holly Herndon’s AI’s. Tracks als ‘White Picket Fence’ en ‘Strangers’ klinken door de sopraanstem eerder als synthetische folkmuziek dan dance. En ook de dansvloertracks zijn behoorlijk onconventioneel. IDM-rave track ‘Black Rainbow’ blijft weg van de kickdrum, net zoals het Barker-esque ‘Shellshock’.