Het is tekenend voor FKA twigs dat ze haar show in Carré aftrapt met een tapdanceroutine. De Britse zangeres is immers het type artiest dat haar performance tot kunst weet te verheffen, waarbij ieder element – van de kostuums tot de wonderlijke precisie van haar dans – toevoegt aan de totaalervaring. Daar staat ze, voor gesloten gordijnen, in haar eentje tappend terwijl de spotlights haar gelaat isoleren. Het is een moeiteloos vraag-en-antwoord-spel met de elektronische beats die door Carré galmen. Maar naast het feit dat het twigs de kans geeft om haar bedrevenheid als danseres te etaleren, zit er een wrang randje aan de performance. Gekleed in een zwart narrenkostuum met grote pofmouwen zakt ze af en toe in elkaar of schiet ze opeens omhoog, dansend als een marionet in een grote poppenkastvoorstelling. Het is alsof ze je met haar dans een smalende vraag probeert voor te leggen: ‘Ben ik vermakelijk genoeg voor je? Ben ik goed genoeg om naar te blijven kijken?’
Het is een vraag die ons wijst op haar tweeslachtige relatie met de entertainmentindustrie. Per slot van rekening stond twigs jarenlang niet alleen bekend om haar eigenzinnige kunstenaarschap, maar vooral om haar erg publiekelijke relatie met Twilight-vampier Robert Pattinson. De media legden hun relatie onder de loep, zijn jaloerse fans zagen haar als een tegenstander en tijdens hun door de media breed uitgemeten break-up trok twigs aan het kortste eind. Terwijl haar hart publiekelijk tot mootjes werd gehakt, worstelde ze met haar gezondheid en moesten er tumoren operatief uit haar baarmoeder verwijderd worden. Allemaal flinke klappen voor een artiest die toch al aan het worstelen was met de opvolger van haar bejubelde debuutalbum LP1.
Al die tegenslagen heeft ze om weten te smelten in haar grootse comeback album Magdalene, een hartverscheurend break-up album waarop Tahliah Debrett Barnett haar visie helderder dan ooit articuleert. Die albumtitel wijst natuurlijk op Maria Magdalena, een vrouw die altijd in de schaduw van haar partner Jezus heeft gestaan en daarbij ook nog eens publiekelijk werd verguisd vanwege haar seksualiteit: is ze geen maagd, dan is ze een hoer. In die zin is ze een karakter met wie twigs – iemand bij wie haar gelaagde seksualiteit altijd een belangrijk onderdeel van haar profiel is geweest – zich kan identificeren. Op ‘cellophane’, de eerste single van het album, vraagt ze met dunne stem: ‘Didn't I do it for you? Why don't I do it for you?’ Ook op andere songs, zoals ‘daybed’ en het vanavond prachtige ‘sad day’ is haar pijn snijdend tot op het bot. Kenmerkend voor twigs maakt ze van die fragiliteit haar grootste kracht. Tijdens haar Magdalene-tour plaatst de zangeres zichzelf pontificaal in de spotlights, en met haar alle vrouwen door de geschiedenis heen die in de luwte van hun partners moesten leven.
(tekst gaat verder na de foto)