Wil je begrijpen hoe Jack Antonoff te werk gaat? Dan is zijn piepkleine thuisstudio in Brooklyn, New York een goed startpunt. Hij is gebouwd door de legendarische John Storyk, vertelt Antonoff vrolijk via Skype-verbinding vanuit die studio. Storyk ontwierp in de jaren zestig voor Jimi Hendrix de Electric Lady Studios. Sindsdien werkte hij met Jay-Z, Bruce Springsteen, Alicia Keys, ga zo maar door.
Maar de thuisstudio van Jack Antonoff, die ziet er niet uit als een slicke supersterrenstudio. Juist niet. Het lijkt eerder de slaapkamer van een lekker nerdy tiener. Hij wijst: hier staat een Star Wars-figuurtje, daar hangt de wand vol familiefoto’s en posters uit zijn jeugd, even verderop ligt een briefje dat Leonard Cohen ooit heeft geschreven. ‘Often think of you / touring hard’, staat erop. Overal liggen kneuterige snuisterijen en memorabilia waar herinneringen aan kleven.
Middelpunt
‘In het geniep is dit een hele serieuze studio’, vertelt de 37-jarige Antonoff, ‘maar alles is een beetje weggemoffeld. Er is geen grote mengtafel of wat dan ook. Ik hou niet van studio’s die er al te slick uitzien. Er zijn al teveel van zulke studio’s waar je binnen komt lopen en overweldigd wordt: “WAUW! HOLY SHIT!” Dat is een ego-ding en het leidt alleen maar af. De artiest moet het middelpunt zijn, niet de studio. Op mijn achttiende ging ik ooit naar een studio in het noorden van Californië. Een prachtige studio, waar allerlei mooie verhalen aan kleefden. Tom Waits had er Bone Machine opgenomen. Ik heb daar twee maanden gewoond en een album gemaakt. Toen ik weer thuis kwam en de plaat draaide… vond ik het niks. Het is heel gemakkelijk om van jezelf weg te rennen, zowel in je leven als in je muziek. De les die ik zo leerde: hoe ver ik ook ga, ik moet mezelf omringen met mezelf. Ik wil niemand anders proberen te zijn.’