Daddy’s Home is zwaar beïnvloed door de jaren zeventig-muziek die vroeger bij je thuis werd opgezet. Welke albums waren dit precies?
‘The Royal Scam van Steely Dan en ook Pretzel Logic en Can’t Buy Her Thrill. Van Stevie Wonder Talking Book, Songs in the Key of Life, Innervisions, Fulfillingness’ First Finale.’
Muziek uit je jeugd roept beelden uit je jeugd op. Wat is het eerste dat je ziet?
‘Mijzelf als vierjarige. Ik word vroeg wakker, luister naar mijn Michael Jackson-bandje en begin erop te dansen. Dat gebeurde vaak.’
Was je toen al artistiek?
‘Ik denk het wel, ja. Ik was veel met muziek bezig. Op een heel jonge leeftijd was ik al geobsedeerd door gitaren. Ik maakte ze, keek ernaar. Ik was ook constant bezig met het designen van schoenen. Ik hield ervan om te tekenen.’
Waarom wilde je in de jaren zeventig duiken?
‘Het zit zo diep in me, maar ik heb het nooit echt aangesproken. Ik houd ervan dat die muziek zo fluïde is. Het heeft de logica van water. Mijn vorige album MassEducation was erg rigide en had veel rechte hoeken. Wat ik nu deed, voelde compleet anders. Ik wilde de teugels wat laten vieren en gewoon spelen.’
Het album klinkt alsof je jezelf meer ruimte hebt gegeven om iets te ontdekken en proberen.
‘Dat klopt. Ik had zoveel lol om dit album te maken. Gewoonlijk hebben mijn platen een dark night of the soul en ernstige spanning. Maar deze keer was het gemakkelijk. Ik heb er veel tijd en moeite ingestopt, maar het voelde pijnloos.’
Hoe kwam dat?
‘Ik heb de zweep waarmee ik geboren ben, en waarmee ik mezelf constant sla, een tijdje opzij gelegd.’
Hoe begon het maken van Daddy’s Home?
‘Het eerste nummer waarmee ik aan de slag ging was ‘.. At The Holiday Party’. Ik kwam de Electric Lady Studios in New York binnen en zei tegen Jack (Antonoff): ik wil dat het een op en top downtown vibe wordt. Ik ben aan de slag gegaan, zonder te weten wat voor nummer het zou worden. Gewoon jammen. Jack op Wurlitzer, ik op akoestische gitaar. Aan het einde van de dag hadden we een song. Ik dacht: oh dit is de vibe! Dit voelt heel goed. Ik ging ook niet twijfelen waarom ik het goed vond. Of er constant over nadenken. Ik dacht, yeah, deze kant moeten we op. Dat was het pad naar de andere nummers.’
Je start was dus muzikaal en niet conceptueel, ook al is dat altijd van belang bij je albums.
‘Het begint altijd met de muziek. Je kunt iets proberen te forceren, maar uiteindelijk vertelt de muziek je altijd waar je naartoe moet. Ik dacht eerst dat ik een heftigere plaat dan MassEducation zou maken. Dat heb ik geprobeerd. Ik heb wat dingen geschreven en uiteindelijk dacht ik: ik heb hier niets te vertellen. Door de muziek kwam ik op een andere plek terecht. Hier heb ik wel veel te zeggen.’
Simpelweg omdat het meer ruimte voor emotie biedt?
‘Omdat de muziek los is en vergevingsgezind. De verhalen die ik hier kan schrijven gaan over gemankeerde mensen die hun best doen om de dag door te komen. Ik dacht: ja, inderdaad, de mensheid is gek, we proberen allemaal uit te vinden hoe we geliefd kunnen zijn en hoe we kunnen overleven. Financieel of op elke andere manier. Daar kan ik over schrijven met veel humor en compassie.’
Visueel duik je ook in de jaren zeventig. Was de blonde pruik die je op de cover en in de ‘Pay Your Way In Pain’-clip draagt het eerste beeld waarmee je begon?
‘Toen ik aan het schrijven was dacht ik veel aan John Cassavetes-films en specifiek aan Gena Rowlands. Dat was denk ik m’n favoriete acteur. Maar ook aan Candy Darling en Lauren Hutton en al die heldinnen uit die specifieke tijd. Ze waren allemaal glamorous op een traditionele én een spannende manier. Ik heb van mezelf donker haar en een wat serieus en ernstig voorkomen. Maar als blondine kreeg ik zoveel vrijheid. Ik zat meteen dichter bij zo’n soort heldin. Het is anders onmogelijk voor me om er zo – en dit bedoel ik positief – goedkoop uit te zien. Om dit te belichamen.’
Kreeg je dat gevoel meteen toen je jezelf voor het eerst met een blonde pruik zag?
‘Absoluut. Tegelijkertijd kon ik spelen met de mannelijke vrouwelijkheid. Op de plaat maak ik een transformatie door van daddy’s girl tot daddy. Dus van de Candy Darling-invloed naar iets met pakken. Visueel klopte het uiteindelijk helemaal.’