De nachtmerriemonsters van Billie Eilish’ eerste album zijn er nog steeds, hoor. Ze zijn alleen van gedaante veranderd, ze zijn subtieler geworden, menselijker. Op haar tweede album Happier Than Ever zingt ’s werelds grootste popster niet meer over de moordenaars of over de monsters onder het bed. Haar liedjes zitten nu vol creeps die haar lichaam begluren en er een mening over vormen.
‘So while I feel your stares, your disapproval or your sigh of relief. If I lived by them, I'd never be able to move’, zo verzucht ze in het indrukwekkende ‘Not My Responsibility’, dat ze al eerder als intermezzo in haar liveshows gebruikte. ‘If I wear what is comfortable, I am not a woman. If I shed the layers, I'm a slut. Though you've never seen my body, you still judge it.’ Hoe ze zich ook kleedt: het zal nooit goed zijn. Ze maakte het spoken word-nummer al een jaar voordat ze zich liet fotograferen voor Vogue, en de social media-storm over wat ze wel of niet van haar lichaam liet zien nog eens extra oplaaide. Het was pijnlijk, want natuurlijk is Billie Eilish een rolmodel en zo’n fotoshoot heeft impact (of je het nou seksuele bevrijding noemt of een knieval naar een mannenindustrie), maar ehm: ze is ook gewoon een meisje van pas 19 jaar dat moet kunnen experimenteren met wie ze is en wil zijn.
Terwijl ze dat probeert uit te vogelen, wordt ze op Happier Than Ever achternagezeten door wel meer monsters: de paparazzi die ongevraagd foto’s van haar maken (‘OverHeated’) en de engerds die misbruik maken van hun macht in een relatie (‘Your Power’). Zelfs de titel van het album mag je zo opvatten. ‘When I'm away from you, I'm happier than ever’, zingt ze over de romance die helemaal niet goed voor haar is.