‘Het is eigenlijk gewoon een gigantische didgeridoo,’ grinnikt Sebastian Lee Philipp, terwijl hij lucht blaast in de gigantische houten balk die overdwars op zijn schoot ligt. Achter hem ligt een hele stapel ervan. Allemaal onderdelen van een gigantische orgelpijp installatie die straks in Tilburg wordt opgetuigd voor Atem, een project dat hij in opdracht van Roadburn componeerde. Maar nu zit hij nog in Berlijn, in de studio van een kennis. ‘Zo’n orgel maakt een klein beetje lawaai,’ zegt hij droog. ‘De onderdelen zijn stuk voor stuk twee meter, en het wordt aangestuurd door een compressor. In mijn studio was daar geen ruimte voor. Vandaar dat ik ergens anders heen moest. Hoe ik eraan kom? Via eBay had ik iemand gevonden die ooit orgelbouwer wilde worden, maar die droom moest opgeven omdat zijn leermeester hem zwartmaakte. Heel verdrietig eigenlijk. Hij had nog 24 van deze dingen staan. Honderd jaar oud, oorspronkelijk uit een kerk. Die mocht ik wel overnemen.’
In zijn niche is Philipp alias Die Wilde Jagd een gewaardeerde naam, iemand die de oer-krautrock een door de dansvloer ingegeven richting induwt, met wonderlijke Duitstalige teksten. Tijdens het interview spreekt-ie overigens "gewoon" Nederlands. Met een licht Duits accent, dat wel. ‘Mijn vader is Duits, mijn moeder is Nederlands, dus ik ben tweetalig opgevoed. Van mijn tiende tot het einde van de middelbare school zat ik op de Europese school in Bergen.’ Dit weekend is-ie weer in Nederland te vinden, om zich te revancheren op de gecancelde editie van Roadburn in 2020. Toen zou hij zijn recentste album HAUT zou debuteren, een fascinerend album met uitgesponnen, trage psychedelische muziek. Dit weekend speelt hij het alsnog integraal op Roadburn Redux, de ambitieuze online variant van het festival. ‘En toen kreeg ik nóg een belletje van de festivaldirecteur Walter. Of ik zin had om iets speciaal voor Roadburn te ontwikkelen. “Zie het als een gelegenheid om iets te realiseren dat onmogelijk is voor een reguliere tour,” zei hij. Heel gaaf dat Roadburn kunstenaars zo’n kans geeft. De opdracht kwam precies op het moment dat ik het nodig had. Daardoor kon ik de winter goed doorkomen.’