Op het oog een nogal wonderlijke combinatie: het verpletterende grindcore-jazz-duo Dead Neanderthals en scifi-electropop-zangeres Aafke Romeijn. Maar zelf vinden ze het eigenlijk heel logisch dat ze samen zullen optreden op Roadburn Redux.

Tja, hoe wordt een mens grindcore-jazz-muzikant? Is dat een kwestie van stap voor stap radicaliseren? Opgroeien op een dieet van trashmetal en hardcore punk, om eens een plaat van Napalm Death in handen gedrukt krijgen? Of op het werk van saxofonist John Zorn met Naked City stuiten en voelen hoe de radertjes in je hersenen voor het eerst in elkaar klikken?

Nijmegenaar René Aquarius haalt zijn schouders op. Hij heeft geen flauw idee. Bij hem gebéúrde het gewoon. Hij mailde een jaar of twaalf geleden spontaan wat drumpartijen – een lekker potje blastbeats, loeihard geram – naar de bevriende saxofonist Otto Kokke. Die tetterde eroverheen, et voilà: twee dagen later was het eerste Dead Neanderthals-album af. ‘Lachen’, vonden ze. ‘Maar ehm….’, sputtert René, ‘…de respons was toen zo goed, dat we het toch wat serieuzer zijn gaan benaderen. En sindsdien repeteren we standaard een keer per week.’

En opeens ben je Dead Neanderthals, een duo dat tot ver over de landsgrenzen wordt geroemd om nietsontziende muziek. In een piepkleine niche, maar toch: wereldwijd kopen duizenden mensen hun muziek via Bandcamp. Ze kunnen precies zien waar de fans zitten. Hier een metalhead uit Moskou, daar een Zwitserse IDM-whizkid en een headbang-fanaticus uit New Jersey. Pitchfork schreef zelfs eens een enthousiasmerend verhaal over ze. Hoe je hun muziek moet beschrijven? Tanden die over het asfalt schrapen. Iemand die gewelddadig op je schedel inbeukt met een sloophamer. Een naald die je dwars door je trommelvlies prikt. Oorsuizen. Kernexplosies. Ze hebben albums met piepkorte tracks van 30 seconden, vol blastbeats en gillende saxofoon, maar ook doomy drone-composities van een halfuur.

'Jullie klinken als moord en doodslag, ik zing over moord en doodslag'

Overdag zijn René en Otto gewoon biomedisch wetenschapper en consultant. Vraagt dan iemand wat ze precies voor een muziek maken, dan is het antwoord een tikkeltje korter. Otto: ‘Herrie. Luister maar niet.’ René: ‘Hoewel… het is opvallend hoeveel mensen er in de alledaagse realiteit van zulke extreme muziek houden.’

Aafke Romeijn is er zo-eentje. Schrijver, journalist, maker van lankmoedige scifi-electropop-liedjes, nooit te beroerd om over politiek en haar mentale gesteldheid te tweeten, en groot fan van de Neanderthals. ‘Ik hou heel erg van mensen die totaal compromisloos maken wat ze tof vinden’, zegt ze. ‘In mijn genre ben je altijd bezig met allerlei factoren. Kan dit op de radio? Is dit een goede single? Je bent bezig met een bouwwerk waarvan je niet de enige architect bent. Wat ik zo vet vind aan Dead Neanderthals, is dat ze totaal het tegenovergestelde doen: ze maken precies wat ze zelf cool vinden, en kijken daarna wel of er iemand in geïnteresseerd is.’

Romeijn en Dead Neanderthals kennen elkaar uit het Nijmeegse muzikantenwereldje. Via Twitter wisselden ze avond na avond kazige grappen uit en kletsten ze over true crime, Berdien Stenberg en Funniest Home Videos. Ze bleken dezelfde slechte tv-programma’s te kijken. Kortom: het klikte. René: ‘Grappig hoe dat gaat: Twitter is voor ons altijd een perfecte connector geweest. Je raakt met elkaar in gesprek, er ontstaat een persoonlijke band en voor je het weet vraag je: “Oh… misschien moeten we eens iets samen doen?”’

Zo tweette Aafke toentertijd dus: ‘Moeten wij niet een keer samen optreden? Jullie klinken als moord en doodslag, ik zing over moord en doodslag.’ Muzikaal een nogal wonderlijke combinatie, maar nog datzelfde jaar zaten ze in een huurauto volgepropt met gear naar Engeland. Zo speelde Aafke haar bloedrode pianoliedjes, en Dead Neanderthals die vernietigende grindcore in een veganistisch hipsterhol in Liverpool, in de iconische Londense underground-tent Power Lunches en in Bath. De laatste show pakte nogal rampzalig uit: Dead Neanderthals werd ‘te hard’ bevonden. De buren hadden geklaagd, de eigenaar trok de stekker eruit. Ach ja, binnen een kwartier zaten ze alweer in die volgepropte auto met een illusie armer en wat smakelijke anekdotes rijker. En de Iron Maiden-mok die Otto cadeau kreeg van Aafke en René, die heeft hij nog steeds.

Aafke Romeijn

Eindelijk optreden op heavy walhalla Roadburn

Altijd hielden ze contact, af en toe zeiden ze tegen elkaar: ‘We zouden eigenlijk ook eens samen muziek moeten gaan maken.’ Vorig jaar begon dat weer te kriebelen, toen Dead Neanderthals op het Tilburgse, wereldwijd toonaangevende festival Roadburn vier shows zou doen, elke dag met een andere gast. Dat ging natuurlijk niet door, maar toen ze dit jaar alsnog door Roadburn werden benaderd om een compositie-opdracht aan te gaan voor het online streamingfestival Roadburn Redux, wisten ze meteen wie ze erbij wilden hebben.

Dus stuurde René een mailtje naar Aafke en haar man Bram Ieven, die tevens synths en gitaar speelt in haar band. ‘Hey Aafke en Bram, vraagje: Otto en ik zijn bezig met een speciale set voor Roadburn en we missen daarin nog iets. We waren net aan het praten hoe we een en ander meer vorm konden geven, en dachten: waarom vragen we A en Bram niet? Dus. Hebben jullie zin in zoiets? Het is een beetje een doordenderende krautachtige set, maar we denken dat het makkelijk is om erop te improviseren.’

Aafke was euforisch: eindelijk eens spelen op Roadburn, fucking Roadburn! ‘Ik vind dat zo’n vet festival, maar met mijn eigen muziek pas ik er totaal niet.’

IXXO heet het project dat ze dus volgende week met z’n viertjes zullen presenteren. Wat we precies mogen verwachten? Een sci-fi-rockopera? Zoiets als die kersverse plaat Rat Licker, dat volgens hun eigen Bandcamp-pagina het product is van ‘een dodelijke pandemie, hatelijk politiegeweld en de halvegare complottheorie over een satanistisch pedofielennetwerk van de elite’? René lacht. ‘We kunnen nu wel een mooi verhaal gaan ophangen, maar er zit geen dieper idee achter dan dat het gewoon gááf is.’

Dead Neanderthals presenteert IXXO in het weekend van 16, 17 en 18 april op Roadburn Redux.