Het grote Live Nation is hard geraakt door de coronacrisis. Om straks, in 2021, de gaten te dichten, vraagt het concertbedrijf artiesten flink in te leveren. Dat blijkt uit een interne memo die het Amerikaanse muziekblad Rolling Stone in handen heeft.

In die memo staat onder meer dat voorschotten en garanties kleiner zullen worden. Niet meer dan 20% van het gage zal op voorhand uitgekeerd worden. Live Nation neemt ook een voorschot op mogelijke onzekerheid bij ticketkopend publiek. Als een concert wegens tegenvallende kaartverkoop afgelast moet worden, heeft de artiest geen recht op 100% van zijn gage, maar slechts 25%. Daar staat ook nog eens tegenover dat artiesten die hun show afzeggen, de promotor twee keer hun fee moeten betalen. Ook behoudt Live Nation zich het recht voor een show te cancelen als het door overheidsmaatregelen niet de hele zaalcapaciteit kan gebruiken. De artiest kan daarbij geen aanspraak maken op gage.

Organsiatoren van festivals en concerten maken zich op voor een roerig 2021. Het is nog volstrekt onzeker of grote evenementen volgende zomer wel kunnen plaatsvinden. En als dat al toegestaan is door de overheid, is het voor bedrijven als Live Nation niet langer mogelijk zich te verzekeren tegen een pandemie. Mocht komend voorjaar dus een nieuwe golf van het virus opkomen, dan zullen festivals volledig ongedekt zijn. Het risico voor die omstandigheden wordt nu dus zo veel mogelijk bij de artiest neergelegd. Verder eist Live Nation dat artiesten met hun sociale media helpen om festivals te promoten, en dat iedere artiest toestemming geeft voor opname en uitzending van hun concert.

Ook het Nederlandse Mojo Concerts is eigendom van Live Nation. In hoeverre deze voorwaarden ook voor de Nederlandse markt gelden wil het bedrijf niet zeggen. Het Delftse bedrijf verwijst voor zaken die Live Nation aangaan naar de internationale woordvoerder van het bedrijf.

De volledige memo vind je hier onder:

Live Nation Memo to Talent Agencies

The global pandemic has changed the world in recent months and with it the dynamics of the music industry. We are in unprecedented times and must adequately account for the shift in market demand, the exponential rise of certain costs and the overall increase of uncertainty that materially affects our mission. In order for us to move forward, we must make certain changes to our agreements with the artists. The principle changes for 2021 are outlined below.

Artist Guarantees: Artist guarantees will be adjusted downward 20% from 2020 levels.

Ticket Prices: Ticket prices are set by the promoter, at the promoter’s sole discretion, and are subject to change.

Payment Terms: Artists will receive a deposit of 10% one month before the festival, contingent on an executed agreement and fulfillment of marketing responsibilities. The balance, minus standard deductions for taxes and production costs, will be paid after the performance.

Minimum Marketing Requirements: All artists will be required to assist in marketing of the festival through minimum social media posting requirements outlined in artist offer.

Streaming requirements: All artists will be required to allow their performance to be filmed by the festival for use in a live television broadcast, a live webcast, on-demand streaming, and/or live satellite radio broadcast.

Billing: All decisions regarding “festival billing” are at the sole discretion of the promoter.

Merchandise: Purchaser will retain 30 % of Artist merchandise sales and send 70% to the artist within two weeks following the Festival.

Airfare and Accommodations: These expenses will be the responsibility of the artist.

Sponsorship: The promoter controls all sponsorship at the festival without any restrictions, and artists may not promote brands onstage or in its productions.

Radius Clause: Violation of a radius clause without the festival’s prior authorization in writing will, at the festival’s sole discretion, result in either a reduction of the artist fee or the removal of the artist from the event, with any pre-event deposits returned to the festival immediately.

Insurance: The artist is required to maintain its own cancellation insurance as the promoter is not responsible for the artist fee in the event of a cancellation of the festival due to weather or a force majeure.

Cancellation by Artist: If an artist cancels its performance in breach of the agreement, the artist will pay the promoter two times the artist’s fee.

Cancellation Due to Poor Sales: If a show is cancelled due to poor ticket sales, the artist will receive 25% of the guarantee.

Force Majeure: If the artist’s performance is canceled due to an event of force majeure – including a pandemic similar to Covid-19 – the promoter will not pay the artist its fee. The artist is responsible for obtaining any cancellation insurance for its performance.

Inability to Use Full Capacity of the Venue: If the promoter – either because of orders of the venue or any governmental entity – is not permitted to use the full capacity of the venue, then the promoter may terminate the agreement, and artist will refund any money previously paid.

We are fully aware of the significance of these changes, and we did not make these changes without serious consideration. We appreciate you – and all artists – understanding the need for us to make these changes in order to allow the festival business to continue not only for the artists and the producers, but also for the fans.