Waarom het album zo heet? Mordechai? Het heeft wel iets weg van een fabeltje, zo eentje met een moraal-van-het-verhaal. De band zat middenin een internationale tour, en het drukke schema was ze aan het uitbranden. Vooral frontvrouw Laura had er last van. Tot ze ene Mordechai ontmoette. Hij gaf haar levensadvies, iets over de weg ernaartoe en de bestemming. Toegegeven, niet per se baanbrekend advies, maar wel gegeven op het juiste moment en de juiste tijd. ‘Eigenlijk is dit het verhaal van een mens die een ander ziet, en een hand biedt zodat de ander zich eraan omhoog kan trekken’, legt drummer Donald Johnson uit. ‘Het somt op wat we allemaal moeten doen in deze tijd: op elkaar passen en goed zorgen voor je naasten.’
Goed, naastenliefde dus. Een begrip waar de band uit Houston wel mee bekend is. Ze verdienden hun sporen in de huisband van een kerk, eentje die zich specialiseerde in de daklozengemeenschap. Er liepen veel mensen rond probeerde een oude verslaving het hoofd te bieden. Dat de sfeer er intens was, is nog op z’n zachtst gezegd. Bovendien: de muziek die ze er voor de diensten leerden, van schitterende gospelsongs tot funk en blues, bracht ze de basis bij voor Khruangbin. Alhoewel de invloed van Thaise en Iraanse funkbands natuurlijk al net zo belangrijk was.
Ondertussen zit de trio uit Houston alweer aan het derde album. Waar hun psychedelische funk altijd volledig instrumentaal was, slaat de band nu een nieuwe weg in. Op Mordechai staan voor het eerst vocalen op de voorgrond, en dat voelt als een stap voorwaarts. Eva Koreman sprak de gitarist Mark en de drummer Donald begin mei, toen de lockdown nog volop gaande was. En het lijkt een raar toeval: het album gaat vooral over het hier en nu (‘Time (You And I)’), en de vergankelijkheid van het mens zijn (So We Won’t Forget). ‘Dat gebeurde eigenlijk zonder opzet’, vertelt Donald. ‘Gisteren was ik een stuk aan het rennen en luisterde ik het gehele album nog een keer, en veel van de lyrics voelden profetisch aan. Vooral ‘Time (You and I)’. Ik vroeg mijn vrouw onlangs nog wat voor dag het was, alsof ik een kind was: geen agenda of drukke schema’s. En stiekem voelde dat best fijn, ik heb de tijd om nieuwe dingen te ontdekken en uit te zoeken.’ ‘Ja, dat heb ik ook’, vervolgt Mark. ‘Zo ben ik ben ineens helemaal in het programmeren van oude drummachines gedoken.’