‘Het voelde alsof we tegen een oneindige muur aan het opklimmen waren,’ zegt zangeres en bassist Alicia Breton Ferrer. Zijzelf en gitarist Martijn Tevel zitten net verwikkeld in een vertelling van het verhaal achter hun derde plaat, en de manier waarop ze dat uit de doeken doen is nogal tekenend voor een gesprek met de band: verteld met enig gevoel voor drama en een bij tijden ietwat zwartgallige ironie, en tegelijkertijd zo vrolijk keuvelend als je ze waarschijnlijk op een gemiddelde zaterdag ook in de kroeg zou tegenkomen. Zo ook als ze vertellen over het tergende studioproces van The Blissful Joy Of Living: over de gigantische creatieve muur waar ze tegenop botsen, hoe het geld begint op te raken en hoe de spanningen onderling steeds verder op beginnen te lopen. Eén dag staat haar nog steeds sterk bij, vertelt Breton Ferrer. Ze begeven zich in hun studio – een soort schuur in een weiland – en zitten wederom verstrikt in een ineenstrengeling van takes waarin de één even middelmatig aanvoelt als de ander. Niets lijkt te werken, onderling loopt het ook even hoog op en uiteindelijk ontvlucht drummer Sven Engelsman – vandaag niet aanwezig – de studio gefrustreerd om nota bene zijn toevlucht te zoeken bij een naburige alpacaboerderij. Wanneer ze zich allemaal gefrustreerd naar huis begeven, zien ze in de verte een grote loods afbranden. ‘Daar hebben we toen maar naar staan kijken,’ zegt Breton Ferrer laconiek. Wat een samenvatting voor de dag.
Op die dag vroeg Tevel zich af of de band het jaar erop nog zou bestaan, maar tegelijkertijd was het een schakelpunt. Breton Feller: ‘Na afloop van die dag hebben we besloten dat we er niet meer aan moesten trekken. Het is wat het is, en dat moet het zijn. Wat er was hebben we gewoon afgemaakt.’ En dus is The Blissful Joy Of Living niet per se een lange plaat, maar met 19 minuten is het wel een mega intense, waarin gruizige noiserock- en postpunksongs met een laagje shoegaze worden doorklieft door de venijnige zang van Breton Ferrer, die de frustratie er bij tijden van af laat druipen. ‘Sway’ wordt gedragen door de beste hook die ze ooit hebben geschreven, en die eerste track is de inleiding voor nog vijf songs die zowel beklemmend als opwindend zijn.