SMIB die de tafel van Matthijs trasht. Meesterdrummer Han Bennink die op dezelfde tafel trommelt. Het tv-debuut van De Staat. De traan van Ali B. Huistroubadour Lucky Fonz III die elke maand weer het nieuws bezingt. Reinbert de Leeuw die een dikke vier minuut stilte van John Cage vertolkt. Over de afgelopen vijftien jaar heeft DWDD een ongelooflijke impact gehad op de Nederlandse muziekwereld. Het is al jarenlang het enige platform waar op primetime televisie veelal onbekende muziek aan honderdduizenden tot een dikke miljoen mensen wordt gepresenteerd. En dan zijn er nog de internationale sterren die langskwamen voor een ‘internationaal minuutje’: van Kendrick Lamar tot Lana Del Rey, van John Mayer tot The War On Drugs, van Elbow tot Queens of the Stone Age. Laten we, nu BNNVARA aankondigt dat het tv-programma in maart stopt, eens kijken hoe belangrijk DWDD is geweest voor muziek in Nederland.
Om dat in kaart te brengen, gaan we eerst maar eens terug naar de tijd vóór DWDD. Natuurlijk waren er wel wat tv-programma’s waar muzikanten aanschoven. De generatie van Kane, Ilse DeLange en Krezip had veel aan zenders The Box en TMF, en vooral de TMF Awards hadden enorme impact. Maar veel platenmaatschappijen waren gefrustreerd dat het onmogelijk was om muziek op televisie te krijgen. ‘En zeker niet prime time’, aldus Adriaan Pels, die voor Excelsior Recordings bands plugde bij tv. ‘Je had wat talkshows, en op zaterdagavond kon je naar Paul de Leeuw, maar die mikte toch meer op entertainment dan muziek. Daarnaast was je aangewezen op tv-programma’s als Lola da Musica, pogingen om Nederlandse muziek voor het voetlicht te krijgen. Eigenlijk was er vrijwel nergens plek op tv voor onbekendere muziek.’