Michiel Veenstra in actie tegen de minuut van DWDD

Band die ‘doorramt’ krijgt een uur op 3FM

Atze de Vrieze ,

3FM-presentator Michiel Veenstra is een actie gestart tegen de beruchte minuut van De Wereld Draait Door. In het programma is elke dag een band te gast, maar die mag niet langer dan een minuut spelen. Belachelijk, vindt de presentator. Hij roept muzikanten op om dwars door de geluidsbarrière te breken.

Band die ‘doorramt’ krijgt een uur op 3FM

3FM-presentator Michiel Veenstra is een actie gestart tegen de beruchte minuut van De Wereld Draait Door. In het programma is elke dag een band te gast, maar die mag niet langer dan een minuut spelen. Belachelijk, vindt de presentator. Hij roept muzikanten op om dwars door de geluidsbarrière te breken. “Wie dat durft is een held”, zegt hij. “En helden verdienen de ruimte. De eerste band die het doet krijgt een uur lang aandacht in mijn programma. Muziek is een zapmoment, zeggen ze, maar als mensen alleen het hondje in de Nachtwacht mooi vinden gaat het Rijksmuseum de rest toch ook niet afknippen? Je hebt te maken met een kunstenaar en zijn werk, dat kun je niet zomaar opknippen.”

Zelf kijkt Veenstra zeer zelden naar DWDD, aangezien het programma samenvalt met zijn eigen show Met Michiel. “Toch zie ik in mijn Twitter tijdlijn regelmatig klachten opduiken. Gisteravond was het weer raak met The Medics, een single die nota bene maar twee minuut nog wat duurde. Later in de uitzending draaide ik dat liedje zelf en ontstond het plan.” De dj begrijpt wel dat muzikanten toegeven aan de eisen van het VARA-programma. “DWDD is een belangrijk podium. Er kijken heel veel mensen naar. Jonge bands zien het als een belangrijk moment in hun carrière als ze daar uitgenodigd worden. Het programma is koning in het land der blinden. Hoe dood geformatteerd wil je het hebben? Je kunt ook alle interviews van tevoren opnemen en alleen de quote uitzenden waarop je jaagt. Dan is het programma in vijf minuten klaar.”

Toch is wel de vraag waar de grens nu precies ligt. Want ook op de radio wordt niet zomaar alles gedraaid. Dat een dj over het intro van een plaat heen praat is de gewoonste zaak van de wereld. Wel door het intro, nooit door de zang, is daar de gulden regel. Radiostations maken zelfs wel eens een eigen radio edit, als een song bijvoorbeeld te lang duurt. “Daar ben ik ook absoluut tegen”, zegt Veenstra. “Vaak wordt dat door de platenmaatschappij gedaan. Vaak laat ik de lange versie ook bij ons in het systeem zetten. Een voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld We Used To Wait. Of Bubbles van Biffy Clyro. Daar zit een geweldige gitaarsolo in van Josh Homme, maar die is er in de radio edit uit geknipt. Ik wil gewoon kunnen kiezen.”