‘Sinds 2008 is volgens het Engels woordenboek een ‘Wonderwall’ een deurmat waar je je schoenen aan afveegt voor je ergens binnenkomt.’ Rara, waar zou dat nou over gaan? Het is een voorbeeld van de weetjes waar dj St. Paul zijn digitale popquiz mee vol strooit: een gezonde dosis van tijdloze klassiekers én natuurlijk ook een paar obscure hersenkrakers waar alleen de echte fanatiekelingen op weten te komen. Die popquiz vindt nu dus gretig aftrek, want in een tijd waarin we collectief op onze handen zitten is het een welkome afwisseling van de Netflix-binges en spelletjesavonden.
Hoe werkt die popquiz? Het enige wat je hoeft te doen is een team vormen, de stream bekijken op de TivoliVredenburg-site en de Google-formulieren die bij de stream staan namens je team invullen. De quiz heeft vijf rondes, en die bestaan niet alleen maar uit plaatjes raden. In ronde één moet je al een nummer linken aan een Nederlands popfestival, en het niveau is soms best pittig. St. Paul laat ‘Everywhere’ van Fleetwoord Mac horen, en vervolgens moeten de deelnemers de link leggen naar het Terschellingse festival Oerol. Want: ‘everywhere’ vertaald naar het Nederlands is ‘overal’, en ‘Oerol’ is dan weer de Terschellingse vertaling van ‘overal’. Snap je?
Zelf is St. Paul een fervent popquizzer en host hier en daar ook zijn eigen popquiz. De vertaalslag naar de virtuele wereld was dus snel gemaakt, zéker omdat zijn agenda als dj momenteel is leeggeveegd. Je kunt hem kennen van zijn Pop-O-Matic avonden in TivoliVredenburg, of zijn podia op Best Kept Secret en Into The Great Wide Open. Als dj draait hij nogal eclectisch, en dus komt alles ook in de popquiz voorbij: van Vader Abraham tot Björk en van klassieke muziek tot post-punk. ‘Ik vind het heel belangrijk dat het een mix is van genres en stijlen, en probeer ook de romantiek van poppodia en popfestivals er in te betrekken,’ vertelt hij. ‘Het is lekker om in deze tijd ergens je tanden in te kunnen zetten wat de gemiddelde playlist ontstijgt. Er zit liefde en energie in, wat zich ook uitbetaald in de reacties van mensen.’