Wie ooit wel eens op Dekmantel Festival geweest is, weet dat de kleine Boiler Room achterop het terrein de meest intense tent op het festival is. Of tent, eigenlijk is het een kleine koepel van golfplaten, die expres zo klein van opzet is dat het er altijd vol is, dat iedereen zich er verdringt om nog dichter bij de dj te kunnen staan. Er zijn mensen vlak voor de dj, links, rechts en - het meest intimiderend - pal erachter. Een hek is er niet, dus je kunt dj artiest letterlijk aanraken. Het werkt, want op video komt die plek broeierig en hype over. Maar probeer je eens voor te stellen dat je 17 bent. Een jaar geleden ben je af en toe eens met je vader - een Detroit techno kolos - mee de studio in gegaan. En nu sta je daar, met niets om je achter te verschuilen.
Zo ging het met Lyric Hood, dochter van Robert Hood, een dj en producer die al vanaf begin jaren negentig in de voorhoede meedraait. ‘Ze was vreselijk zenuwachtig die dag in de Boiler Room’, zegt Robert. ‘Dat snapte ik natuurlijk heel goed. De mensen staan daar zo dicht bovenop je, en Lyric is een perfectionist, ze wil alles goed doen of niet. Ik heb gezegd: luister, probeer te genieten. Je gaat dingen fout doen, maar dat geeft helemaal niks. Ik leer ook nog elke dag. Probeer elk moment in je op te nemen.’ Het werd een van de meest memorabele momenten van die Dekmantel editie. Hood sr en Hood jr draaiden hun eigen epische gospelhouse met de aardse geilheid van Lil Louis’ ‘French Kiss’ en de pure techno van Gary Back. En toen was er geen weg meer terug.