Inmiddels is MEROL – het zingende alter ego van actrice Merel Baldé - natuurlijk niet meer weg te denken uit de Nederlandse muziekwereld. Ze verkocht dit jaar de kleine zaal, de satellietzaal in Amsterdam-Noord én de grote zaal van Paradiso uit, staat in januari op het hartstikke serieuze showcasefestival Eurosonic Noorderslag en ‘HOU JE BEK EN BEF ME’, haar Valentijns-single, werd door het publiek verkozen tot Song van het Jaar. Maar vergeet niet: het succes van MEROL begon niet op het podium tijdens de Popronde of de Grote Prijs van Nederland. Nee, MEROL is iemand met viral-voelsprieten die online doorbrak. Via YouTube, Facebook en Instagram groeiden ‘LEKKER MET DE MEIDEN’ en ‘KERST MET DE FAM’ uit tot heuse novelty hits. De eerste is inmiddels bijna drie miljoen keer bekeken, de tweede – met cabaretier Stefano Keizers in de clip - zou deze kerst zomaar de miljoen aan kunnen tikken. Het is niet moeilijk de populariteit van MEROL’s singles te verklaren: het zijn simpelweg muzikale memes, nummers waarin MEROL met een knipoog onderwerpen bezingt die uiterst herkenbaar zijn. Zeker voor millennials.
‘LEKKER MET DE MEIDEN’ en ‘KERST MET DE FAM’ zijn niet veel meer dan grappige songs. Zelfs in de verste verte is geen sprake van een maatschappelijke boodschap. Maar bij ‘HOU JE BEK EN BEF ME’ ligt dat anders. Daarop speelt MEROL met de seksuele stereotypes die in de muziek zo vaak naar voren komen: mannen die hun seksuele behoeftes aan vrouwen opdringen, en vrouwen die het allemaal maar passief ondergaan. MEROL draait die dynamiek volledig om. Een kopje thee drinken en wat keuvelen aan het eind van de date? Nee, MEROL stevent rechtstreeks op bed af. Elkaar leren kennen, dat kan ook morgenochtend nog.
Niet dat ‘HOU JE BEK EN BEF ME’ een feministisch manifest over vrouwelijke seksualiteit te noemen is, hoor. Serieus is het liedje immers allerminst: het is juist de combinatie van de boodschap en de knipoog die MEROL meeneemt vanuit haar eerdere liedjes die het ‘m doet. Die zit - zoals het een viralsong betaamt - vooral in de bijbehornede videoclip. Die begint niet met poesjes, maar met een kattengifje. Daarna dansen halfnaakte mannen ongemakkelijk om MEROL heen, terwijl zij in glimmende outfits hoofden richting haar kruis drukt en op een blokfluit blaast. Zo over the top dat je het niet serieus kunt nemen, al zou je het willen.
Kortom: ironie en ernst gaan hand in hand bij MEROL. Waar activistische feministen vaak de sympathie verliezen door zich militant op te stellen, haalt MEROL juist het scherpe randje van de discussie af. Bovendien: Baldé, die afstudeerde aan de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie en onder meer in de musical Soldaat van Oranje (nu wegens succes verlengd!) speelde, weet natuurlijk precies wat ze doet. ‘Nu denken mensen: wat een lekker liedje', zegt ze in deze docu van NPO 3. 'Oh, ze zingt wel dit. In plaats van: oeh, wat een schreeuwfeminist.’
(tekst gaat verder onder de video)