De woonboot waar Tim Knol met zijn vriendin in Amsterdam woont, ligt op een mooie plek. Centraler kan eigenlijk niet. Vanuit de huiskamer kijkt je op de Heineken Brouwerij en als je de voordeur uitloopt, sta je binnen vijf minuten in de rij voor Paradiso. Toch gaat hij mogelijk weer terug naar Hoorn, zijn geboorteplaats. Daarover later meer. Eerst Paradiso en Heineken: popmuziek en bier, twee grote liefdes van Knol. Kijk maar op zijn Instagram account. Hij produceerde zelfs een tijdlang zijn eigen IPA. Tussen de bijna duizend foto's die hij postte nog meer grote liefdes: gitaren, Amerika, fotoapparatuur en heel veel gezelligheid. Zijn leven als muzikant stelt hem in staat mooie portretten van zijn helden en collega's te maken. Tim Knol als Renaissance Man: begenadigd liedjesschrijver, bierbrouwer en fotograaf. En dan hebben we het nog niet over zijn eigen vinyl-label gehad.
Die foto-stream op Instagram getuigt in ieder geval van een prettig leven. Knol heeft niets te klagen, zul je zeggen. Maar op die woonboot in het Amsterdamse moet hem eerst even van het hart dat je als muzikant vandaag de dag op radio en televisie niet altijd je eigen ding kunt doen. 'Je mag wel langskomen, maar niet om een nummer van Tim Knol te spelen. Je moet dan een zogenaamd bekend nummer uit de Mega Top 50 spelen. Je mag niet eens kiezen welk. Ik speel graag covers, daar niet van. Maar dan moet er wel een goed verhaal achter zo'n nummer zitten dat ik kan vertellen. Zomaar een nummer spelen omdat het in een hitlijst staat, vind ik geen goede reden. Laat mij dan maar spelen wat ik zelf maak.'
Wat Knol zelf maakt is niet aan inflatie onderhevig, zo blijkt. Tien jaar en vier platen lang staat Tim Knol garant voor fris gedegen folkrock. Zijn nieuwste album klinkt net zo tijdloos en gretig als zijn debuut. Knol was nog geen twintig toen hij zijn handtekening zette onder een contract van platenmaatschappij Excelsior. Vervolgens speelde hij zichzelf goed voor het voetlicht als voorprogramma van het eveneens uit Hoorn afkomstige Johan. De stem van Knol laat zich eenvoudig vergelijken met die van Johans Jacob de Greeuw: hoog, melodieus en trefzeker. De eerste jaren ging het hard. Knol werd omarmd als wonderkind en speelde in elke zaal en op elk festival. Zijn debuutalbum stond langer dan een jaar in de albumlijst. Hij scoorde met hit 'Sam' een 3FM Megahit, werd een graag geziene gast in De Wereld Draait Door en collegamuzikanten verkozen hem tot de beste zanger van Nederland. Een tussenjaar en een paar albums verder is hij dat nog steeds, getuige Cut The Wire.
En dat is knap. Want het tussenjaar na het verschijnen van zijn tweede album Days luidde een tijd in dat het even niet zo lekker ging.
'Ik ben echt in een diepe put gevallen.'
Tekst gaat door onder de video.
Let op: Deze inhoud kan niet getoond worden omdat deze mogelijk strijdig is met de gekozen cookiesettings.
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?