Hoe bereik je zoveel mogelijk luisteraars? En waarmee, met muziek of entertainment? Zijn we nou een radiostation of een jongerenmerk? Kwesties waar iedere radiomaker ter wereld en zeker ik als avond-dj op 3FM mee te maken heb. Dus als Zane Lowe, radio-dj en creative director van Beats 1, komt spreken op SXSW, zit ik vooraan. 'Je bent een schakel tussen artiest en fan. Hou je eigen ego erbuiten.'

Zane Lowe komt oorspronkelijk uit New Zealand, maakte carrière in de muziekindustrie als tv-presentator en club- en radio-dj. Hij is het meest bekend als die extreem enthousiaste latenight host op BBC Radio 1. De hele artiestenwereld wil door hem geïnterviewd worden, inclusief Kanye West en Frank Ocean.

Een paar jaar geleden maakte Lowe een bijzondere overstap van lineaire etherradio naar het nieuwe online radiostation Beats 1 van Apple. Een opvallende move, omdat Apple zich daarmee op een nieuw terrein begaf: wereldwijde radio.

Een risico op twee gebieden: internetradio is in veel gevallen nog niet zo gevestigd dat het winstgevend is. En wat nu populair is in Amerika hoeft niet per definitie ook bovenaan de charts te staan in Nederland. Dus hoe bouw je dan een trouwe groep volgers als radiostation? Wat weet Zane Lowe dat ik niet weet? Ben ik achterhaald als ik het over toffe muziek wil hebben en geen items wil met een poepdokter die vertelt over de laatste nieuwtjes in bacterieland? Gelukkig had Zane Lowe na zijn keynote speech nog even tijd om die vragen te beantwoorden. Nou ja, die over de poepdokter heb ik even laten zitten.

Tekst gaat door onder de video.

SXSW?

3voor12 is deze week aanwezig in Austin voor SXSW [zeg: South by South West], het allergrootste showcasefestival ter wereld. Hier in Austin, Texaxs worden nieuwe sterren geboren en maakt de muziekindustrie plannen voor het komende jaar. Dit is de plek waar boekers besluiten of een act een plek verdient op hun festival, en welke plek dan. Er zijn talloze shows, en er is een gigantische conferentie waar trends worden besproken en nieuwe films in première gaan. Wij pikken de relevantste verhalen er voor je uit en eindigen volgende week met een lijst met dé acts die je het komende jaar in de gaten moet gaan houden.

Wat me erg bijbleef van je keynote is dat media in het algemeen en radio in het bijzonder een schakel zijn tussen artiest en fan, dat bleef je herhalen.
'Jij bent daar als radio-dj om waarde toe te voegen aan de ervaring die luisteraars met hun artiest hebben. Het gaat niet om jou, heb ik al heel vroeg in deze business geleerd. Je kunt daar je eigen ego niet bij gebruiken. Want als je die schakel niet goed maakt, dan weten artiesten hun fans tegenwoordig wel op een andere manier te vinden: online. Er zijn zo veel platformen. Maak die conversatie mogelijk, anders ben je achterhaald. Muziek maakt te weinig deel uit van de conversaties op de radio.'

Luisteraars willen ‘s morgens andere radio dan ’s avonds. Maar jij zit nu op wereldwijde internetradio?
'Radio is de hartslag van de lokale community, je hoort wat er leeft bij jou in de buurt en op die manier kun je er deel van uitmaken. Bij wereldwijde internetradio kun je inderdaad niet al die verschillende tijdzones en landen zo met elkaar verbinden dat ze zich deel voelen van een groep. Maar je kunt het wel proberen op basis van de boodschap: hier is goede muziek. Geen sport, geen nieuws, geen roddels, gewoon focus op de muziek. Ik vond dat er zoiets echt miste. Muziek wordt in radio tegenwoordig te vaak gebruikt als lijm tussen al die andere dingen. Ik had daar schoon genoeg van.”

Als radio-dj denk ik zelf ook weleens: ik weet het ook allemaal niet meer. Wat is nou goede radio?
'Er wordt meer muziek geluisterd dan ooit, de streamingresultaten zijn iedere week nieuwe records. Het gaat voor de toekomst van radio nu om de verhalen die je ermee vertelt, de momenten die je ermee creert. Er zijn geen verhalen die je kunt vertellen op basis van alleen een playlist. Artiesten willen dat hun muziek mensen inspireert, dingen in vuur en vlam zet: iets betekenen. En waarom zou radio dat niet ook willen? Daar geen schakel in kunnen zijn? Het gaat om commitment. En dan maakt het niet uit of je uitzendt in de ether, internet of per podcast. Het gaat om dat moment dat Lorde haar nieuwe track uitbrengt en je het met iedereen kunt delen, om dat moment dat Drake z'n luistercijfers door het dak gaan. Beleving! En daar kun jij met de radio deel van uitmaken. Hoe we dat precies uitzenden over tien jaar, ik weet het niet. Maar it’s fucking exciting, right?'