Van al dat heftige, zwaarmoedige blijkt helemaal niks als Hadreas aankomt in Amsterdam. Treffend, want zijn net verschenen album No Shape is anders dan al zijn vorige. Uitbundig, bij vlagen kitsch en zelfs vrolijk. Lachend komt hij aangelopen, in een lobby aan het IJ. Een wapperend lang vest, leren tas om zijn schouder ('Hij heeft echt zo veel tassen mee', vertelde z’n agent al) en grijnzend zoekt hij naar het allervetste eten op de kaart.
Ik krijg het gevoel dat het beter met je gaat dan tijdens het maken van je vorige albums.
‘Ja, op mijn vorige album was ik meer tegen mensen aan het zingen. Recht in hun gezicht. Nu maak ik meer muziek voor mezelf, voor mijn vriend en voor mijn familie. Het gaat meer over hoe ik me zelf voel en over het vinden van vrede en warmte in mijn leven. Er is nu geen enkele reden dat dat er niet zou zijn. Maar toch, het ging me moeilijk af. Er is nog steeds veel ruis in mijn hoofd. Veel angst ook. En de wereld is er op dit moment niet per se goed aan toe. Juist daarom wil ik nu proberen een schijfje geluk voor mijzelf te vinden. Het is nog niet gelukt, maar ik probeer het heel hard.’
Als je de wereld vergelijkt met vier jaar geleden, dan zou het misschien nu wel logischer zijn om een plaat te maken waarop je boos in het gezicht van mensen zingt.
‘Ik weet het, iedereen zegt het me. Maar toch, ik zing nog steeds wel tegen iets. Tegen mijn eigen brein, dat maar blijft zeggen dat ik het allemaal niet verdien. Op zo’n manier ontkom ik er voor mijn gevoel toch niet aan politiek te zijn. Het is ook gek hè: bij mijn vorige album vroeg iedereen waarom ik nou toch zo boos was. De wereld was toch alleen maar mooier geworden? Waarom zong ik dan toch over al die nare dingen? En nu zeggen ze weer dat ik me niet boos genoeg maak. Aaaaaaaaargh.'
Toch heb ik je nooit als een enorm politieke zanger gezien.
‘Daarom kies ik ook voor deze vorm. Ik kan ook een manifest schrijven, maar dat kan toch weer makkelijk aan de kant gelegd worden. Net als een heel politiek album, dat zullen sommigen op voorhand al niet luisteren. Maar uiteindelijk wordt alles politiek. Het is net als met naaldhakken. Ik draag ze echt niet om een statement te maken. Het ziet er gewoon badass uit. Maar het wordt politiek als ik er de deur mee uit ga. Dan zie ik opeens de mensen kijken.’
Is het in Amerika nu meer een statement dan een paar jaar terug?
‘Het is niet alleen in Amerika zo, maar overal. Nu ik weer veel reis, zie ik dat elk land zijn eigen Trump heeft. Er is zo veel om over te praten, ik wind me er zo over op. Het komt allemaal door angst. Racisme, misogynie, homofobie. Voor sommige mensen is haat hun kernwaarde geworden. Het is belangrijker voor ze dan wat dan ook. Het is eigenlijk een hele trage progressie, maar mensen zijn bang. Neem het homohuwelijk. We mochten 300 jaar niet trouwen, nu wel. En op een of andere manier raken mensen meteen in paniek: "Zij trouwen? En de families dan?!" Er zijn uiteindelijk allemaal verschillende redenen, maar wat overeenkomt is dat het allemaal bedreigingen zijn voor de standaard: dat witte heteromannen-ding. Terwijl we ze helemaal niet voorbij willen streven, we willen alleen hetzelfde zijn. Het zijn volgens mij vooral oude mensen. En ach, dat is ook meteen mijn hoop: ze gaan vast snel dood, haha.’
Die angst is er echt voor alles. Een politicus die nu in onze Tweede Kamer zit ziet zelfs een bedreiging voor onze cultuur in mensen die zogenaamd muziek met melodie en figuratieve kunst haten.
‘Eng. Sommige mensen kunnen niet naar binnen kijken, niet naar zichzelf. Ze hebben een vastgepind idee van wie ze zijn, hoe de wereld is. Als dat door elkaar geschud wordt, misschien door een kunstwerk dat ze niet begrijpen, dan brokkelt al hun zekerheid af. Het gaat om die angst, niet eens om de kunst zelf. Als ze dat soort werken een beetje binnen laten, dan moeten ze opeens gaan twijfelen over alles.’
Als er iemand bewust is van zichzelf, ben jij het. Je zingt vaak over hoe je lichaam je bedriegt door de ziekte van Crohn, hoe je worstelt met je eigen fysiek. Op ‘Wreath’ zing je bijna manisch “I wanna hover with no shape”.
‘Dat zelfbewuste ben ik al van jongs af aan. Deels ook uit zelfverdediging let ik altijd al op hoe mijn lichaam eruit ziet, hoe ik overkom. Ik voel me totaal niet verbonden met mijn lijf.'