‘Ik zie allemaal dingen als ik kijk naar jouw gezicht, maar waarom zie ik geen liefde, dan? Is het echt zo donker in jouw hart?’
Uit ‘Liefde’
‘Eigenlijk wilde ik helemaal niet’, zegt Yousef Gnaoui (32) met een zucht, maar er brandt iets in hem. ‘Ik voel me verantwoordelijk, omdat er zoveel mensen zijn die naar me luisteren, en er zoveel rare dingen worden gezegd waar ik het niet mee eens ben. Ik heb de kans om tegenwicht te bieden, dus laat ik dat ook doen.’
Het zit zo: we kennen Yousef al een tijdje als Sef. Als rapper van Flinke Namen en sinds een jaar of zes ook solo, op vroege hits met The Opposites en later met vrolijke en kleurrijke elektronische popliedjes die al evenzeer knipogen naar de popart van Jeff Koons als naar Amerikaanse rap. Hij werd een BN’er met zijn verschijnen in De Slimste Mens en hij schoof aan bij Pauw & Witteman nadat Wilders vroeg of mensen meer of minder Marokkanen willen.
Maar waar het engagement in zijn muziek zich voorheen beperkte tot een enkele terzijde over de Telegraaf-lezer, opent Sef nu op zijn nieuwe album Excusez Moi vrij expliciet het vuur op Wilders en xenofobie. Er zijn ook mierzoete liefdesliedjes en luchtige pop te horen, maar met een nummer als ‘Liefde’ wil hij simpelweg overbrengen: ‘Probeer je te verplaatsen in iemand anders, denk zelf na en kijk effe in je hart’, zegt Sef in het huis van zijn manager Daan. We konden niet bij Sef thuis afspreken, vanwege de baby. ‘Het is een boodschap die na de verkiezingen nog net zo relevant is, toch? Er zijn nog zoveel mensen die dit eens moeten horen.’
Vond je het lastig om zo’n nummer te schrijven?
‘Jazeker. Het is moeilijk: hoe breng je dat nou over zonder prekerig te worden of jezelf als een wandelend cliché te beschouwen? Wanneer ik in oude liedjes geëngageerd uit de hoek kwam, werd het door zó weinig mensen opgepikt. Een liedje als ‘Zombies’: mensen dachten dat dat gewoon over zombies ging. Met ‘Liefde’ besloot ik: ik ga het wat minder subtiel en wat lomper verpakken. Ik vroeg Dio en Faberyayo erbij, mensen die normaal gesproken geen politiek aankaarten in hun muziek. Dat maakt het nog krachtiger, denk ik. Mijn handen jeuken als ik sommige gesprekken op tv zie. Jullie gaan aan de kern voorbij! Je kunt wel beginnen over meer of minder mensen, maar wat geeft je het recht om een stuk grond als eigendom te zien?’
Alleen maar omdat het op je paspoort staat!
‘Precies, krankzinnig! Gerard Joling zei er laatst iets superdoms over. Ik dacht: je hebt gewoon het goede lootje getrokken, je hebt mazzel gehad. Als ik nu kijk naar mijn baby: hij mag als Nederlander min of meer overal naartoe, maar zijn leeftijdsgenootjes die op de verkeerde plek zijn geboren? Die mogen Amerika niet in. Waarom mogen ze niet daar kruipen? Waarom mogen ze niet daar kwijlen? Mijn zoontje heeft letterlijk nog níéts gedaan. Hij kan niet lopen, hij kan niet praten. Ik vind het een krankzinnige gedachte. We maken allemaal gebruik van de voordelen die dit land met zich meebrengt, het feit dat de wegen hier goed zijn, dat de stoplichten werken, maar ik heb niet de illusie dat ik er meer recht op heb dan iemand uit een ander land. Wat mij betreft zijn grenzen belachelijk.'
(Tekst gaat door onder de video)