Een filosofisch gesprek met Wilde Westen, het heetste trapcollectief van het moment. Over het straatleven, dealen, kunst, de PVV en de verslaving van Lil’Kleine. ‘Ik vind het een beetje parra dat je wel in een hoekje gestopt wordt als je rapt over drugs verkopen, maar als je praat over drugs gebruiken mag het gewoon een nummer 1-hit worden.’

‘Vroeger wilde ik filosoof worden’, zegt Mula B (26) met een glimlach. Door Plato of Aristoteles? ‘Nee joh, door mijn vader, denk ik. Hij kwam altijd met rare vragen en liet me alsmaar nadenken. Hij vroeg me: “Wat is goed? Wat is slecht? Wat is de zin van het leven?” Al die shit. Ik zat in groep 4 en dacht er al over na.’ Zijn vader is kunstenaar, vertelt Mula. ’Hij is schilder, ik heb geen flauw idee wat voor een schilderijen hij precies maakt, hoor. Hij zat op de kunstacademie, maar moest eraf omdat ze vonden dat hij niet echt een eigen stijl had. Hij was heel raar en apart, ik denk dat dat veel invloed op me heeft gehad. Het is leuk en niet leuk tegelijk…. Niet leuk, want, eh… hij is raar….’ 

Louis (27), Kingsize (27), 3robi (22) en Iliassopdebeat (22) beginnen te bulderen van het lachen. 

Mula, weer serieus: ‘Het was aan de ene kant goed, want door mijn vader ben ik zo open-minded geworden. Maar ja, hij functioneert niet zoals een normale vader zou moeten functioneren. Hij is een hele vrije geest.’ Zijn de jongens van Wilde Westen ook kunstenaars? Natuurlijk, knikken ze gebroederlijk. ‘We creëren iets nieuws’, zegt Iliass. Kingsize: ‘We do it all for the art, bro!’

We zijn op het kantoor van Wilde Westen in Den Haag. We hangen met z’n allen aan tafel, er staan flessen cola en sinas en kleurplaten met stiften voor een piepjong meisje dat rondloopt. Manager Mo zit in de hoek een voetbalgame te spelen met een vriend – volgens mij heeft hij niet eens door dat ik binnen ben gelopen. 

Het collectief borrelt al sinds Schilderswijk-anthem ‘Crisis’ (‘Geen Isis maar crisis’, uit december 2014) en ‘Rare Wapens’ (februari 2015), met een doodenge videoclip vol shotguns en semi-automatische geweren. Ze maken expliciete trap over het dealen van wit en bruin, undergroundliedjes over het straatleven dat ze leven sinds ze pubers zijn en hoe paranoïde je kunt worden als je dat maar lang genoeg leeft. In oude clips zie je nog hoe ze drugs uitkoken en met bivakmutsen op met grote zakken wit zwaaien. Mula is dankzij de hit ‘Meester Plusser’, een remix voor Lil’Kleine en een deal met Ali B’s managementkantoor SPEC de grote ster van de groep. Hij heeft vandaag het hoogste woord, maar ook 3robi en Kingsize praten honderduit. Louis is het stilste. Eigenlijk zegt hij gedurende interview maar één ding: ‘Wat een rapper goed maakt? Dat hij niet liegt, dat hij doet wat hij zegt. Van mij zul je niet snel andere teksten horen, dit is het enige waar ik verstand van heb.'

Mula B van Wilde Westen

Wilde Westen

Mula B, LouiVos, Iliassopdebeat, 3robi, Kingsize vormen het Haagse trapcollectief Wilde Westen. Ze zijn een sensatie en hun mixtape W.W. Nation sloeg vorig weekend in als een meteoriet. Wedden dat hun meedogenloze trap hét geluid wordt van de Nederlandse hiphop anno 2017? W.W. Nation was 3voor12 Album van de Week

Met W.W. Nation lijkt de groep in een stroomversnelling te zijn geraakt, vertellen ze: een week geleden kwam de mixtape uit en deze week komt hij binnen op 2 in de albumchart. ‘We moeten alleen nog vechten met Ed Sheeran, maar we schrijven geschiedenis: er is nog nooit een Nederlands straatalbum zo hoog gekomen’, denkt Kingsize. Even later komt Rotjoch van 101Barz het kantoor binnenlopen met hun eerste gouden plaat (voor ‘Challas’ met Bizzey). Het lijkt erop dat straathits ‘Meester Plusser’, ‘Juice’ en ‘Domme Jongens’ ook snel de gouden status kunnen behalen. Kingsize: ‘Gek, hè? We hebben het over veel shit die een hoop mensen afkeuren, dan is de kans niet heel groot dat zoveel mensen ons vet gaan vinden.’

Ik sprak vanochtend Boef, die vertelde me dat hij hoopt dat heel Nederland van hem gaat houden. Zouden jullie dat ook willen?
Mula: ‘Om eerlijk te zijn: ik zou het echt kut vinden als heel Nederland van me gaat houden. Ik heb nu al het gevoel dat ik te mainstream aan het worden ben, dat bevalt me niet.’

Waarom niet?
Mula: ‘Kijk, financieel gezien is het leuk, maar ik heb mezelf nooit gezien als die artiest waar kinderen naar gaan luisteren. Stel je voor: een kind van 3 en een rare oude vrouw van 65 die naar me luisteren? Dat zou mijn ergste nachtmerrie zijn. Ik heb liever dat het grootste gedeelte me haat en een klein gedeelte me echt geweldig vindt. Ik wil ook niet “wel leuk” gevonden worden. Ik heb ook nooit voor het geld gerapt. Het is een passie, man, al sinds de basisschool. En nee, ik was niet zozeer anderen aan het dissen op het schoolplein, maar ik trad op op het kerstdiner met iemand die beatboxt.’

Migos verbreekt in de VS record na record en is een van de meest succesvolle acts van het moment. Wie weet gaan jullie dat in Nederland ook tegemoet. 
Mula: ‘Als je het mij vraagt speelt Migos een beetje op safe, hoor. Ik vind ze wel goed, maar ze hebben niet een duidelijke mening.’
Kingsize: ‘3robi is vaak zo grafisch, zijn teksten zijn ongecensureerd. Dat is echt iets anders.'

(Tekst gaat door onder de video)

Zo komt het gesprek ook op het straatleven. ‘Mensen hebben sowieso een verkeerd beeld van de straat’, zegt Mula. ‘Ze hebben allemaal teveel films gekeken: er staan niet alleen maar boze mensen op straat, gangsters die allemaal breed zijn en een zware stem hebben en geen goed Nederlands kunnen. Zo werkt het niet. Je kunt iemand zien waarvan je denkt: “Dit is de alleraardigste gast van de wereld”, terwijl hij helemaal lijp is in z’n hoofd… of nou ja, wat is lijp? Ik bedoel: die gast heeft misschien dingen gedaan waarvan je zult schrikken. Dat is écht de straat.’
3robi: ‘Er zijn gasten die de hele dag hangen en niets doen, die ruitjes tikken. Maar echte straat gaat veel dieper dan dat, is veel slimmer, ingewikkelder en moeilijker.’
Mula: ‘Op een gegeven moment is het zo straat dat je niet meer op straat bent, weet je wat ik bedoel? Als je écht straat bent, dan vind je me niet meer op straat. Je wil uiteindelijk helemaal verdwijnen.’

Wat maakt iemand een goede dealer?
Mula begint te schateren: ‘Als ik die trucjes ga uitleggen… Maar serieus: als ik zo’n goede dealer zou zijn, dan was ik hier niet. Ik kan je beter vertellen wat een slechte dealer is: iemand die niet serieus is, denk ik. Die er muziek naast maakt….’ Weer een schaterlach. ‘…en ook nog eens rapt óver het dealen.’ 

Kingsize, op ‘Chossel Gaat Lekker’ rap je over Lil’Kleine: ‘Je lievelingstapper is junkie. Die guy is te vaak uit z’n stekker, man.’ Neem je iemand serieus die stoer doet over af en toe een pil pakken?
Kingsize: ‘Nee man, helemaal niet. Als je dat wil doen, moet je het lekker doen, ik zal er niet over oordelen. Maar kijk, ik vind het een beetje parra dat je wel in een hoekje gestopt wordt als je rapt over drugs verkopen, maar als je praat over drugs gebruiken mag het gewoon een nummer 1-hit worden, 25 miljoen views krijgen. Niets op Lil’Kleine, maarrrr…’
Mula: ‘Dat is het gedoogbeleid van Nederland! Gebruikers worden gewaardeerd, maar de verkoper uitgespuwd.’ 
Kingsize: ‘Tegelijkertijd: als Kleine pillenslikken promoot, betekent dat dat er meer mensen pillen gaan slikken. Dat vind je als dealer natuurlijk ook niet erg.'

(Tekst gaat door onder de foto)

'Gebruikers worden gewaardeerd, maar de verkoper uitgespuwd.'

 

 

 

De basis voor Wilde Westen werd gelegd in Strijkijzer, een 132 meter hoge flat die uitkijkt op de Schilderswijk. Hun eerdere mixtape 911 Survivors verwees er al naar: ze woonden op de 9e en 11e etage, getallen die ook nu weer op veel tracks terugkomen. ’Ik was 18 geworden, en had thuis zoveel problemen dat ik dacht: de dag dat ik 18 word, ben ik weg’, vertelt Mula. ‘Ik zag een bord staan dat er een flat werd gebouwd. Ik heb gewoon een mail gestuurd: “Hoi, ik wil een huis.” Toen kreeg ik als allereerste daar een studio, op de negende etage. We hebben daar zoveel samen meegemaakt: ik woonde er met Louis en later ook met rapper 11, die op de elfde verdieping woonde. Het waren onze jonge, wilde jaren. Slapeloze nachten gehad en op onze eigen voeten leren staan: je hebt niemand nodig, geen werkgever, je doet je eigen shit. Ik heb er dingen met Louis meegemaakt, situaties waarvan je gemakkelijker zou weglopen dan doorheen zou willen gaan, maar we zijn er samen doorheen gegaan. Waarom? Als je elkaar niet hebt, wat heb je dan nog? Je kon niet meer thuiskomen, je had je hele leven al zogenaamd verpest, je ouders keken niet meer blij naar je en waar je mee bezig was. De enige mensen met wie je positief kunt zijn, dat zijn je matties. Zij veroordelen je niet, ze doen hetzelfde. Je kunt moeilijk met je ouders praten over wat je doet.’  

Schilderswijk heeft zijn eigen problemen, denken ze. Kingsize: ‘Den Haag is sowieso een hele rare stad. De ambassades zitten nog geen kilometer van waar een gezin van zes met 860 euro per maand moet overleven. Het Binnenhof is nog geen twee kilometer verwijderd van de Schilderswijk. Dat is letterlijk de armste wijk van Nederland, als je naar inkomen per hoofd gaat kijken.’ 
Mula: ‘Het grootste probleem van de buurt is dat mensen niet verder kijken.’
3robi: ‘Sommige mensen gaan nooit naar het centrum, letterlijk nooit, terwijl ze op vijf minuten fietsen wonen.’ 
Mula: ‘Je mist zoveel van het leven, je ontwikkelt je niet.’ 

Hebben jullie eigenlijk gestemd?
Alleen Kingsize knikt instemmend: ‘Jazeker! Ik stem altijd blanco. PVV is in Den Haag heel groot, de gemeenteraadsverkiezingen hebben ze een paar jaar geleden al gewonnen. En eigenlijk heeft Rutte hetzelfde verhaal als Wilders, maar hij weet wat beter hoe hij het moet verwoorden.’

3robi - Rare Wapens

Ik maak me er ontzettend boos over dat Rutte dingen zegt als: ‘Doe normaal of ga weg.’
Mula: ‘Ik zeg je eerlijk: ik zie dat als een verkooppraatje. Rutte en Wilders denken: “Wat willen mensen horen? Oh, dit? Dan ga ik dat verkopen totdat ik de baas ben, en zodra ik de baas ben ga ik het doen zoals iedereen het altijd heeft gedaan.” Het zou heel slecht zijn voor het land als hij een groot gedeelte van ons weg zou sturen. Dan stort Nederland gewoon in. We zijn hier al te lang. They need us.’
3robi: ‘Ik ben hier geboren, ik ben ook Marokkaans, maar ik heb evenveel recht op dingen. Nou ja, op papier, eigenlijk niet.’

Voelt dat zo?
3robi: ‘Sowieso. Je loopt met alles een stap achter, en negen van de tien is daar al gewend aan geraakt. Racisme is er in alle soorten, soms extreem en soms heel klein. In Amsterdam en Den Haag kijken mensen al vies naar me, laat staan als je in een dorp als Volendam rondloopt. Daarom is Geert Wilders zo groot, hè?’
Mula: ‘En hij gebruikt de oudste techniek, heel simpel: er zijn problemen, je geeft iemand de schuld en biedt een magische oplossing aan. Iedereen trapt daarin. Dat is hoe Hitler ook aan de macht is gekomen.’
Kingsize: ‘En het is van alle tijden, hè? In de jaren 80 had je ook een Janmaat, in begin 2000 was Fortuyn er, nu heb je Wilders. Tegelijkertijd: 40 of 50 jaar geleden zag je echt niet zo vaak een blank persoon die getrouwd was met een Marokkaan of Surinamer, dat is nu al heel anders. Nederland is een multicultureel land. Je kijkt om je heen en ziet steeds vaker dat iedereen cool is met iedereen, het maakt niet uit waar je vandaan komt.’

En Boef en Broederliefde zijn de meest succesvolle acts van Nederland. 
Mula: ‘Ik denk dat er zat PVV-luisteraars naar Broederliefde luisteren, hoor. Dat is het vieze van racisme: je gebruikt de positieve shit wel, maar je ziet en benoemt alleen de slechte dingen. “Ja, ze maken wel leuke muziek, maar ik moet ze hier niet hebben, hoor.”’

Mula, de zin van W.W. Nation die het hardste bij me binnenkwam was: ‘Ik zie geen verschil tussen de hemel en de hel, tussen dit leven en de dood.’ Voelt dat zo?
Mula: ‘Mijn vader vroeg me wat er goed en slecht is, ik ben er nog steeds niet uit. Ik ben flink in de war, maar daarom maak ik muziek. Verder zie ik wel wat er uiteindelijk gaat gebeuren met dit leven.’

Wilde Westen

Wilde Westen

Louis en Mula B (links) van Wilde Westen