Hoe is het om een jonge gast te zijn in de Westerse wereld van vandaag? Op mijn achttiende zat mijn hoofd vooral overvol van muziek, meisjes en Passoa. Ik maalde nauwelijks om wat er in de grote boze buitenwereld gebeurde. Sterker nog: ik had er nauwelijks een besef van. Dat besef heeft Declan McKenna wel. Hij is een achttienjarige jongen uit Cheshunt – een forenzenstadje een halfuurtje ten noorden van Londen – die op het punt van doorbreken staat met een stel uitermate geëngageerde liedjes. In huidige hit 'Isombard' haalt hij de xenofobische drogredenen van rechtse Fox-presentatoren onderuit, in 'Brazil' (dat hij op zijn 15e schreef) tackelt hij de misstanden rondom het WK voetbal in Brazilië en in 'Paracetamol' bezingt hij de misrepresentatie van transgenders in de media. Het zijn gewichtige onderwerpen waar je al snel vermoeid van zou kunnen raken, ware het niet dat hij ze weet te verwerken tot lichtvoetige indiepopliedjes die vaak een tikkeltje weird klinken.
We riepen Declan McKenna al uit tot het absolute hoogtepunt van Eurosonic 2017, we durven te wedden dat zijn naam binnen een halfjaar bij iedereen op de lippen ligt. Zijn debuutalbum moet in mei verschijnen en is geproduceerd door James Ford (o.a. Arctic Monkeys, Depeche Mode, Florence and the Machine, Mumford & Sons en Foals).
Maar goed, met zijn verwassen Winnie De Poe-shirtje, Adidas-vestje, skinny jeans en enorme sokken zou je Declan McKenna vandaag in de Melkweg nog jonger inschatten dan hij is. Hij zal zo zijn gezicht nog verven met glitters en vanavond een show geven die nog veel feller is dan je op basis van zijn liedjes zou verwachten. Nu praat hij hyperenthousiast over de allerlelijkste effecten van Audacity, het crappy programma waarmee hij zijn eerste liedjes opnam, en af en toe krijgt hij een ondeugende glinstering in zijn ogen. Hij praat een beetje in gemeenplaatsen, maar is tegelijkertijd veel slimmer dan je zou zeggen van een Britse snotaap van 18. Hij giechelt. ‘Ja, ik hoop de wereld wel wat beter te maken. Een beetje, in ieder geval.'