‘Oooooooh, agent Cooper!’, kirt Agnes Obel. Ze kan haar kinderlijke enthousiasme amper beteugelen, zittend in een hotel in Utrecht op de dag dat de allereerste nieuwe Twin Peaks-aflevering wordt uitgezonden, zo’n twintig jaar nadat de cultserie van David Lynch werd stopgezet. We waren helemaal niet van plan om het zo uitgebreid over Twin Peaks te hebben, maar zodra ze erover begint is ze niet meer te stoppen.
Tuurlijk, beseft ze, het is behoorlijk cliché om als muzikant te zeggen dat je geïnspireerd bent door het surrealistische werk van Lynch en zijn vaste muzikale partner Angelo Badalamenti. Maar voor Obel ligt het toch wat dieper, vertelt ze giechelig.
‘Twin Peaks-hoofdpersoon Dale Cooper was mijn aller-aller-allereerste crush. Als tiener vond ik hem de perfecte man: hij gaat supergrondig te werk en is heel gefocust. Zo ben ik ook. Tegelijkertijd gebruikt hij allerlei spirituele, onconventionele en krankzinnige technieken, hij staat open voor welke input dan ook. Hij was een soort incarnatie van goedheid, heel positief. Vanzelfsprekend raakt hij uiteindelijk toch gecorrumpeerd. Dat is toch een briljant beeld van de moderne held? Wat onze idealen ook zijn, uiteindelijk worden we door deze wereld verpest.'
Afgelopen maart stond Obel opeens oog in oog met Kyle MacLachlan, de acteur die Dale Cooper speelt, toen ze op de Twin Peaks-showcase van SXSW speelde. ‘Het was bizar om hem te ontmoeten. Normaliter ben ik niet zo snel giechelig, maar nu wel. Hij zei zoiets als: “Nice show, blablabla”, maar ik kon geen woord uitbrengen. Echt waar! Ik was gewoonweg te starstruck. Ik zag later hoe andere mensen selfies met hem maakten, daar heb ik maar foto’s van gemaakt.'