Federico Fognini is zijn broer kwijt. En daar wordt hij een beetje onrustig van. Sinds de twee in 2013 doorbraken met hun donkere, melancholische technoproducties, zijn ze onafscheidelijk en ook interviews doen ze als duo. ‘Vind je het goed als we even buiten roken?’, zegt Federico. Dat verbaast natuurlijk niets, want ook achter de draaitafels zie je de twee broers de ene peuk met de andere aansteken. Tijdens het mixen laten ze de witte staafjes koeltjes in hun mondhoek hangen, hun ogen dichtknijpend tegen de rook. ‘Ik weet niet waar hij is, hoor, zullen we dan toch maar beginnen?’
Tien jaar geleden was Federico Fognini (27) een rocker in Milaan, net als zijn broer. Ze hadden samen een band, waar Freddie drumde en Alex de zanger was. Van techno moesten ze niets weten. ‘Zoals veel indierockers waarmee we omgingen, en vooral te danken aan de overvloed aan commerciële dance die je in Italië hoort.’ Totdat ze een keer een pil gebruikten. Ja, dat klinkt misschien een beetje voorspelbaar, maar zo ging het wel. ‘De eerste keer losten we met zijn vieren een pil op in een glas water, ik, mijn broer en twee vrienden. Dat werkte natuurlijk helemaal niet. De zaterdag erop heb ik er nog een gekocht en deden we het goed. Het was fantastisch. Ik verloor mezelf compleet in de muziek en was gefascineerd door de dynamiek van de club, zo donker en zweterig. Een tijdje dook ik er vol in, maar na een maand of drie was ik wel uitgekeken op de drugs. Niet op de muziek, die bleef overeind. Vanaf dat moment begon ik platen te verzamelen.’
Dat zag zijn twee jaar oudere broer Alessandro - nog altijd zoek - natuurlijk ook, en hij werd gegrepen door hetzelfde virus. ‘Altijd als we langs kwamen draaiden we platen, de een na de ander in plaats van te mixen, want dat konden we nog niet. Maar we wisten wel: dit willen we ook maken.’ De twee bleken exact dezelfde smaak te hebben, en al snel besloten ze als dj-duo door het leven te gaan. Niet back to back, maar als hechte unit, zonder nadenken. Ze begonnen in Milaan, vanaf 2008 even in Londen, waar ze met een starter-versie van Logic hun eigen sound begonnen te ontwikkelen. ‘Rond 2011 vonden we onszelf goed genoeg, bedachten we de naam Mind Against en brachten we in korte tijd twee releases uit.’
Een van de acts om naar uit te kijken komend weekend op DGTL is Mind Against, twee Italiaanse broers die met hun gedragen techno in amper vier jaar tijd een vaste waarde geworden zijn in de dance-wereld. ‘Er mag af en toe best gelachen worden, maar niet in de muziek.’
Mind Against
Alessandro & Federico Fognini, twee broers uit Milaan die in Berlijn een gouden sound ontwikkelden die hen in de slipstream van Tale Of Us tot een heel populair dj-duo maakte. Mind Against is nauw verbonden aan Life & Death en Afterlife. Ze draaiden eerder al op o.a. ADE, Awakenings, Voltt Loves Summer en DGTL.
- Atlant (2013)
- Avalon (2014)
- Stange Days (2014)
- Eylsium/Pulsar (2015, met Locked Groove)
- Vertere (2015, met Somne)
- Astral (2015, met Tale Of Us)
- Solaris (2017, met Aether)
Die releases verschenen in Berlijn, waar ze een monsterverbond sloten met internationale Italianen Matteo Milleri en Carmine Conte alias Tale Of Us, en met DJ Tennis, samen de oprichters van het Life & Death-platform. Life & Death is een label, maar het groeide ook uit tot een toonaangevend merk voor clubnachten, van Ibiza tot Mexico tot Amsterdam Dance Event. De eerste 12 inches van Mind Against waren meteen raak. ‘Atlant’ in 2013’, ‘Avalon’ een jaar later. De Mind Against-sound is er meteen volkomen duidelijk: enorm open producties met indringende breaks, en een onmiskenbaar contrast tussen duisternis en melancholie. ‘Serieuze muziek’, noemt Federico het zelf. ‘Er mag af en toe best gelachen worden, maar niet in de muziek. Ik zie onze sets als een soort films, met een ouverture, een verhaal en een duidelijk slot.’
De piek in de productiviteit bereikte Mind Against rond ADE 2015, waar ze een nieuwe co-productie met Tale Of Us primeurden, een epische track genaamd ‘Astral’, de perfecte uitvoering van hun muzikale visie. De track begint clean, maar breekt na twee minuten open met een grootse break: eerst met onvaste synths die alle kanten op fladderen, en dan een bas die er onder wordt geschoven. Dit is wat ze willen: ruimtelijke producties, veel oog voor de kleine details tussen de beats. Mind Against draaide hem toen-ie nog niet uit was al in het Muziekgebouw destijds, in een set die precies klopte. En toen werd het stil. In heel 2016 verscheen er geen release van de broers. ‘Nou ja, stil, we speelden 150 gigs in 2016, we waren simpelweg te druk om muziek te maken. Wat eigenlijk wel jammer was, want uiteindelijk sta je toch een op de drie gigs op een verkeerde plek, in een club of op een festival waar mensen het niet begrijpen. Wel hebben we veel tijd gestoken in onze nieuwe modulaire synths, waarmee we genoeg materiaal opgenomen hebben voor een album. Noteer dat vooral niet als belofte, maar als mogelijkheid.’
‘Inmiddels hebben we wel een nieuwe EP, Solaris, gemaakt met Aether, een oude vriend van ons uit Rome. Hij heeft weer dat hele cleane geluid. Waarom Solaris? We zijn heel erg geïnspireerd door het universum en door nieuwsberichten die we lezen over zwarte gaten die ontdekt worden tussen de sterren. De eerste schets van Solaris - de synthlijn - maakten we al voordat we onszelf in die modulars verloren. Het lag even op de plank, tot Aether ons een paar ideeën stuurde die er goed bij pasten. Vanaf dat punt ontwikkelde alles zich heel spontaan.’
Solaris is de eerste Mind Against-release op Afterlife, het nieuwe label van Tale Of Us. De Italianen lanceerden het in eerste instantie als club-concept vorige zomer. Het logo - een ondersteboven hangende mensfiguur - is een symbool voor de menselijke ziel, en daarmee plaatst Afterlife zichzelf ondubbelzinnig in een spirituele traditie binnen de dansmuziek. ’Een logische ontwikkeling’, noemt Federico de overgang van Life & Death naar Afterlife, maar dat is het eigenlijk helemaal niet. Eind 2015 begon Life & Death namelijk een vlucht te nemen voor het grote publiek, en de muzikale ontwikkeling in het jaar dat volgde was nu ook weer niet zo gigantisch dat een nieuw concept onvermijdelijk was. In tegendeel, zou je eerder zeggen. ’Ja nou ja’, mompelt Federico een beetje ongemakkelijk. Waar het op neerkomt: achter de reïncarnatie van het label ligt een zakelijk of creatief verschil van inzicht ten grondslag tussen Tale Of Us en DJ Tennis, en daar wil Federico het verder absoluut niet over hebben. ‘Laten we het erop houden dat het niet meer lekker liep, de oorspronkelijke chemie was weg. We zijn nog steeds goede vrienden met Manfredo (DJ Tennis, red.).’
Vooruit dan maar. En laten wij het erop houden dat Afterlife een nieuwe fase inluidde in de carrière van Mind Against. Met Pasen hebben ze een prominente plek bij DGTL, achter de schermen wordt gewerkt aan een debuutalbum, en precies als de conclusies getrokken zijn, stapt broer Alessandro de hotelbar binnen. ‘Ja, ik weet niet, ik was in de stad aan het lopen en had eerlijk gezegd geen idee hoe laat het was. Wil je nog iets vragen?’
DGTL vindt dit weekend plaats op de NDSM Werf. Opwarmen met sets en achtergronden doe je hier. Meer van onze mooiste danceverhalen vind je in dit dossier.