TicketSwap en Paylogic werken samen om ticketfraude uit te sluiten

Tweedehands kaarten omgeruild voor nieuw uniek ticket

Sjoerd Huismans ,

Online tweedehands ticketmarktplaats TicketSwap en ticketbedrijf Paylogic zijn een samenwerking begonnen om fraude bij de verkoop van tweedehands ticket uit te sluiten. Kaarten voor Paylogic-evenementen die meedoen worden voortaan omgeruild voor een compleet nieuw ticket. Jan Willem van der Meer, CEO van Paylogic: “TicketSwap heeft tegen ieders verwachting in een eerlijke, transparante en gebruiksvriendelijke oplossing in de voorheen vooral schimmige tweedehands ticketmarkt gezet.”

Vorig jaar begon TicketSwap met het systeem waarbij verkochte kaartjes ongeldig worden gemaakt en vervangen door een nieuw kaartje. De koper van het ‘tweedehands’ kaartje heeft zo in feite een uniek nieuw ticket in handen en komt dus niet voor verrassingen bij de deur te staan. Aanvankelijk waren organisaties Apenkooi (o.a. DGTL Festival) en Draaimolen aan boord, net als ticketbedrijven Eventix en BookingApp.

Ticketbedrijf Paylogic, dat jaarlijks voor een kwart miljard aan kaarten verkoopt, begint nu ook een samenwerking met TicketSwap. “TicketSwap heeft een eerlijke, transparante en gebruiksvriendelijke oplossing in de voorheen vooral schimmige tweedehands ticketmarkt gezet, daarmee is het een logische partner voor Paylogic om de beste service aan zowel evenementen als bezoekers te leveren”, zegt CEO Jan Willem van der Meer.

Het systeem werkt op twee manieren: óf het gaat via de organisator: Apenkooi en Draaimolen sturen dan een voorraadje kaarten naar TicketSwap, die pas gebruikt kunnen worden als tickets ongeldig worden gemaakt. Maar door de samenwerking met Paylogic kan het ook helemaal automatisch verlopen, door een technische koppeling tussen beide systemen. 

De 100 procent betrouwbare kaarten zijn in de app herkenbaar aan het groene 'Secure Swap'-logo. Het is belangrijk daarop te letten: deze manier van doorverkopen wordt namelijk niet meteen geldig voor alle Paylogic-evenementen. Organisatoren mogen namelijk zelf weten of ze het invoeren. “Sommige organisatoren willen überhaupt niet dat kaarten doorverkocht worden”, verklaart Hans Ober van TicketSwap.

Ober spreekt evenwel van een “waterdicht” systeem en hoopt dat binnen een half jaar negentig procent van de organisatoren die via Paylogic kaarten verkopen aan boord is. De afgelopen weken vond een pilot plaats met Paylogic-klanten als Straf_Werk, Soenda, 7th Sunday en een aantal avonden in de Marktkantine. “Wij verwachten dat veel andere evenementhouders snel zullen volgen”, zegt Ober.