‘De gebeurtenis’, zoals er in de film aan wordt gerefereerd, vond een jaar na het schrijven van het gros van de nummers plaats. Des te enger worden de gelijkenissen tussen tekst en realiteit. Een man die ter aarde stort, zo opent de plaat. Het lijkt een referentie aan een vliegtuigongeluk dat enkele kilometers van Nick Caves huis gebeurde, maar je kunt de plaat niet los zien van het ongeluk van zijn zoon. De teksten lagen er dan voor een groot deel al, in de uitvoering zit een diepe laag van pijn. De meestal zo zelfverzekerde Cave lijkt op delen van 'Skeleton Tree' niet meer te bestaan. Je hoort een gebroken man, zijn stem vertwijfeld.
De apocalyptische opener 'Jesus Alone' zet meteen de toon voor het album. Duister, beklemmend. Cave spreekt meer dan hij zingt, met de teksten vol wanhoop en gruwel die we van hem gewend zijn, op het bizarre af: you’re an African doctor harvesting tear ducts, you believe in God, but you get no special dispensation for this belief now.’ De thematiek van de dood, Lazarus, aanklachten tegen een god, heftige gruwelen, niets hiervan is nieuw voor de muziek van Nick Cave. Zijn werk is altijd verbonden geweest met het donker, maar op Skeleton Tree klinkt het allemaal veel persoonlijker. De man die altijd verhalend schrijft over fictieve personages en werelden, lijkt je dichterbij zijn realiteit dan ooit te laten komen.