Tegen het AD zegt Duncan Stutterheim van ID&T over de uitbreiding van zijn vlaggenschip: “Ik hoorde bezoekers klagen. Het festival is té groot, alles moet té gehaast.” Hij ziet bovendien al zijn concurrenten deze stap maken. Awakenings Festival breidde vorig jaar uit naar twee dagen, het veel kleinere Dekmantel Festival was meteen vanaf de eerste editie driedaags. Stutterheim zegt daarover: “Ik werd bang om te verliezen. En eigenlijk álle meerdaagse festivals waren concurrenten. Uit het buitenland komen ze niet massaal voor een dagje feest even naar Haarlemmermeer. Ik wil het aantal buitenlandse bezoekers van 8000 in 2014 naar 15.000 brengen dit jaar.”
Nu de concurrentie groter en groter wordt, is het buitenland voor Nederlandse festivals belangrijker en belangrijker. Met name Dekmantel Festival liet afgelopen jaar zien dat een meerdaags festival een grote aantrekkingskracht heeft op dat buitenlandse publiek, de zogenaamde technotoeristen. Maar liefst 50% van de 10.000 bezoekers kwam uit het buitenland. Bijkomend voordeel: die mensen kiezen in veel gevallen meteen voor een passe-partout, in plaats van een dagje. Ook Awakenings heeft een behoorlijk groot percentage bezoekers uit het buitenland. De standaard is echter Tomorrowland, het Belgische festival (ook van ID&T) waar mensen vanuit de hele wereld naartoe trekken. Typerend op de beelden van het festival zijn de vele mensen die vlaggen bij zich dragen, van Duitsland tot Frankrijk tot Engeland, maar ook Braziliaanse, Australische en Japanse vlaggen zijn er geen uitzondering. Daar steekt de sporadische Friese vlag van de Frysian Party Crew op Pinkpop en Lowlands toch een beetje bleek bij af.