Kort nadat je met Edgar Froese van de legendarische Duitse band Tangarine Dream werkte, overleed hij. Dat moet raar geweest zijn.
"Ik ben zo blij ik dat ik de moeite heb genomen om naar Wenen te reizen en daarna 150 kilometer met de auto naar hun studio te rijden. We hebben veel gesproken over de ruimte. Onze muziek wordt vaak met de ruimte geassocieerd, en dan niet zozeer het heelal, als wel de lucht tussen de wolken en de aarde. Het nummer noemden we Zero Gravity. Een vreemde thematiek als je je bedenkt dat hij een paar weken later overleed."
Tot een paar jaar geleden was het taboe om als elektronische producer toe te geven dat je niet alles zelf maakte, met name in de dj-wereld. Je landgenoot David Guetta veranderde dat, door openlijk te vertellen dat hij mensen als Afrojack en Giorgio Tuinfort inschakelt in de studio. Jij werkt al je hele carrière zo, toch?
“Nou, veel muzikanten in de elektronische muziek werken echt alleen. Een studio is als het atelier van een kunstenaar, en zelden zie je groepen van meer dan twee personen. Daft Punk, The Chemical Brothers, dat is de standaard. Ik was zelf behoorlijk onder de indruk dat mensen hun deuren voor me open wilden doen. Als je iemand in de studio laat, moet je hem je geheimen tonen en je zwaktepunten. De manier waarop Guetta werkt, is meer als een producent die acteurs inhuurt.”
Hoe doe jij dat dan? Je hebt bijvoorbeeld in de studio decennialang gewerkt met Michel Geiss, tot een paar jaar terug.
“Michel is meer een technicus, een engineer. We hebben samen een aantal instrumenten ontwikkeld. Dat is heel anders dan de samenwerkingen op dit album. Je moet je goed bedenken: zeker in die vroege jaren was samenwerking met een engineer veel belangrijker, omdat de technologische beperkingen veel groter waren. Hij was een conceptontwikkelaar. Wij hebben samen de eerste sequencer ontwikkeld, een stuk hardware dat veel eerder kwam dan de midi-controller. We moesten die apparaten zelf ontwikkelen, om te kunnen uitvoeren wat we in ons hoofd hadden. Nu verschijnen er aan de lopende band plugins die voor iedereen beschikbaar zijn. Sinds wij dit gesprek begonnen, zijn er waarschijnlijk honderd op de markt gekomen, als wij straks klaar zijn, zijn ze achterhaald.”
Mis je die tijd wel eens?
“Nee, ben je gek. Natuurlijk, beperkingen zijn absoluut cruciaal in het creatieve proces, maar dat iedereen nu toegang heeft tot elektronische elementen is super goed nieuws. Negatieve reacties over die toegankelijkheid komen vooral uit de rockwereld. De rockwereld heeft dezelfde attitude die de klassieke muziek destijds tegenover de rock ’n roll had.”
Een andere creatieve partner - geliefd bij je fans - heeft zich in 2010 terug moeten trekken. Keert Dominique Perrier terug?
“De vrouw van Dominique is een paar jaar geleden overleden, en hij heeft een moeilijke periode achter de rug. Maar hij en ik hebben voortdurend contact met elkaar, en hij is ook bij me in de studio geweest tijdens het Electronica-project. Hij heeft wat synth-partijen ingespeeld en staat ook in de credits. Ik ben dol op Dominique, hij is een ‘poet of synth’ met een unieke stijl. Hij keert ook terug naar een project uit de jaren zeventig genaamd Space Art. Daar komt binnenkort een nieuw album van uit, en ik wens hem daar het allerbeste mee.”
Er zijn mensen die beweren dat elektronische muziek geen betekenis heeft, vaak ingegeven door het ontbreken van teksten. Dat lijkt me onzinnig, maar waar ik vooral benieuwd naar ben: is voor jou het kiezen van locaties als Peking, de piramides van Gizeh of Moskou voor grote concerten ook een manier om je muziek betekenis te geven?
“Mensen verwarren betekenis altijd met narratieve content. Zelf heb ik altijd een hekel gehad aan MTV, omdat videoclips mijn eigen fantasie in de weg zaten. Ik wil graag dat mensen hun eigen verhaal in hun hoofd kunnen maken. Zo’n optreden bij de piramides in Egypte zou ik op dit moment niet kunnen geven, maar verder vind ik dat je juist altijd op moeilijke plekken moet optreden. Als die mensen al lijden onder een ondemocratisch regime, moet je ze niet ook hun films of muziek ontnemen.”