Het bizar drukke najaar van Bas Bron
Van de Jeugd naar Fatima Yamaha
Wie dacht dat Drake en Diplo de meest productieve artiesten van 2015 zijn, heeft niet opgelet wat er allemaal uit de studio van Bas Bron gekomen is. Dit najaar verschijnen maar liefst vier albums die volledig bedekt zijn door zijn vingerafdrukken. Natuurlijk is er het vijfde album van De Jeugd Van Tegenwoordig, dat als ode aan de vrouw schreeuwt om glijerige synthproducties van de Neger des Heils. Maar er is meer: met het jonge talent Jelmer Schütte vormt hij Belmer, Vjèze Furs protégé Donnie kreeg een album met zijn beats, en ondertussen maakt Bron internationaal furore als Fatima Yamaha.
Nou ja, en Jelmer Schütte dus, een 21-jarige producer Enschede die de afgelopen drie jaar met Bron sleutelde aan het album Metropolis Paralello. Naast de volvette funk op Donnie's album en de ballades op De Jeugd’s Manon is het album van Belmer (zo heten ze samen) opvallend druk, geïnspireerd door de footwork producties van DJ Rashad. “Bas stuurde me een mail toen hij muziek van mij op Soundcloud hoorde. Hij zei: ik vind je muziek super, laten we een keer afspreken. Op de een of andere manier snapte ik niet dat ik natuurlijk meteen in de trein naar Amsterdam moest stappen - ik zat ook nog gewoon op school - dus op een gegeven moment was Bas het zat en is hij naar mij toe gekomen.”
Die sound is behoorlijk breed. Zet die plaat van Belmer maar eens aan en constateer typische Bas Bron synth chops in de track Major, maar evengoed een volvette, uitwaaierende Bas Bron melodie in de volgende track, True At First Light. Hoor de typisch flashy Bas Bron bassline in Manon van De Jeugd of in Batras van Donnie. Wat steeds terugkeert: een liefde voor de overdaad aan synths van de 80s electrofunk, zo over de top dat een glimlach niet te vermijden is. Altijd net een stapje verder op de corny-meter dan de meeste anderen durven gaan. Vooral bij De Jeugd werkt dat natuurlijk als een trein, al heeft hij ook keer op keer bewezen dat elektronische tranentrekkers bestaan.
Nu is het ook weer niet zo dat alles wat Bas Bron aanraakt in goud verandert. Zo zijn Belmer noch Donnie dit jaar doorgebroken, bleven Seymour Bits en Comtron in de marge en was de laatste plaat van Bastian zelfs een flop. Wat betreft de nieuwe Jeugd-plaat moeten we het nog een beetje afwachten. Op de radio werd de eerste single nog niet meteen een hit, live moet ie ook nog wat groeien, en voor de rest staan op het album ook niet echt potentiële radionummers. Geen lekkere meezingers, geen dansbare elektropop met schunnige teksten. Manon is een gedurfd album, met opvallend veel glijnummers als BPM69 en Broertje Ik Heb Je. In autotune walhalla Futurophobia trekt de zin van het leven in glinsterend roze aan ons voorbij. De die-hard Jeugd-liefhebber weet genoeg: vastbijten en hopen op die langverwachte ‘ballads-only show’ in witte pakken.
Toch heeft Bron dit jaar zijn hit te pakken, en dat met een tien jaar oude track: What’s A Girl To Do van Fatima Yamaha, een trage electrofunkproductie die steeds vaker en vaker opduikt op dansvloeren. Met een Scarlett Johansson sample en een ongelofelijk ruimtelijke productie (zeker voor ideeënkanon Bas Bron) springt Fatima Yamaha er steeds tussenuit. Eerst verschool de producer zich nog achter een mysterieuze dame met Oriëntaalse roots, maar sinds Pitch en Dekmantel Festival weten we dat hij er toch echt zelf achter zit. Zelf wil ie er niks over zeggen (zoals ie eigenlijk helemaal niets over zichzelf wil vertellen), behalve dit:
Te zien: vrijdag 30 oktober, TivoliVredenburg, Fatima Yamaha bij Catch Festival