Digger
Motor City Drum Ensemble zorgt daarna dat het bedje gespreid wordt voor The Love Triangle. De Duitse dj besloot na een burn-out te verhuizen naar Utrecht het rustiger aan te doen. Zijn optredens kiest hij daarom met zorg. Wel Dekmantel en Lowlands, geen lucratieve klussen in de neondisco’s van Ibiza of Tel Aviv. MCDE is een ‘crate digger’, iemand die urenlang zoet kan zijn op platenbeurzen, op zoek naar die ene obscure discoplaat uit ’83. Wel snapt hij als geen ander dat je het publiek niet voortdurend op de proef kunt stellen met moeilijke platen. Dus ‘leest’ hij de zaal en kijkt regelmatig op om te checken wat er aan de randen van de X-Ray gebeurt. Als daar lege plekken dreigen te ontstaan, is het zaak om in te grijpen. Na een obscure italodiscoplaat van Capricorn ('I Need Love') volgt daarom een houseklassieker van Robert Owens. De zaak staat direct weer op scherp.
Bij het afsluitende The Love Triangle is die scherpte er eigenlijk voortdurend. Wat een geweldige set draaien de drie Amsterdammers. Er is avontuur in overvloed maar het is altijd funky en warm. 'De house heeft er zojuist weer vijf jaar bijgekregen,' schreeuwt een danceveteraan in mijn oor. Hij heeft gelijk. Het is dankzij dit soort jongens dat de dance telkens nieuwe impulsen krijgt, spannend blijft. Het gouden uurtje zit ergens rond half vier, als een nog niet uitgebrachte John Talabot-remix van Jamie xx wordt gevolgd door Tame Impala’s 'Let It Happen'. Op zich al gedurfd, maar ze draaien hem bovendien helemaal. De volle acht minuten. Laat het maar gebeuren. Als daarna een 'Billie Jean'-edit, Mylo en Armand van Helden volgen, is het pleit definitief beslecht. De grijnzen op het podium worden breder, The Love Triangle heeft Lowlands in zijn zak. De telefoon zal volgende week waarschijnlijk roodgloeiend staan.