ADE15: "Uitgevers zitten bovenop ‘black box’ vol geld dat niet verdeeld wordt" ADE15: "Uitgevers zitten bovenop ‘black box’ vol geld dat niet verdeeld wordt"

Follow The Money: 'Technologie heeft hopeloos ouderwets royalty-model ingehaald'

, Tekst en foto's Jochem Boom

ADE15: "Uitgevers zitten bovenop ‘black box’ vol geld dat niet verdeeld wordt"

Follow The Money: 'Technologie heeft hopeloos ouderwets royalty-model ingehaald'

Tekst en foto's Jochem Boom ,

"Er is iets fundamenteel mis met de weg die het geld nu tussen aankoop en uitkering aan de rechthebbende aflegt", leren we in het panel Follow The Money. "Het systeem zoals dat er nu is, is ten dode opgeschreven. Aan de kant van de uitgevers is het ronduit een ramp", stelt Kurosh Nasseri. Het is hoog tijd dat er iets verandert, daar zijn panelleden Kurosh Nasseri, Brian Tappert, Charlie Philips en Terry Weerasinghe en moderator Matthew Adell het over eens.

Al vroeg in het debat horen we dezelfde leus die vice-president van Talpa, Pieter van Bodegraven even eerder al bezigde: De technologie haalt de zaken- en rechtenkant van de industrie in. “De bescherming van de schrijver valt daardoor tussen wal en schip.” Aan het begin van de lijn gaat er in ieder geval niets mis, verzekeren Brian Tappert (Medeoprichter Traxsource) en Terry Weerasinghe (Vice-president Beatport) ons. "We betalen netjes uit aan de betrokken labels", zegt Weerasinghe. "De onafhankelijke labels met wie we werken hebben naar mijn ervaring een haast symbiotische relatie met hun artiesten." Dat beaamt Charlie Philips van de Association for Independent Music. Hij zette de 'Fair Digital Deals Declaration' op, het contract dat door 700 indielabels werd ondertekend.

'De oplossing ligt echter binnen handbereik. Het enige wat er moet gebeuren is het standaardiseren van metadata.' Het is het mantra van Nasseri, de medeoprichter van de Association For Electronic Music. Daar hoeft geen wetgeving aan te pas te komen. Een wereldwijd systeem, waarmee muziek alleen de wereld in kan als alle gevraagde informatie is ingevuld, is voordelig voor alle betrokken partijen. "Dat geldt ook voor alle muziek die al uitgebracht is. Geen enkel majorlabel wil riskeren dat zijn muziek offline wordt gehaald."

De vraag is alleen wie ermee begint. Brian Tappert, medeoprichter van webwinkel Traxsource: "We bevinden ons nu in een Catch22 situatie. Generaties muzikanten hebben de moed opgegeven en laten het erbij zitten. Majors rusten ondertussen op hun lauweren, want die vinden de huidige situatie prima."  Het is een politiek probleem, aldus Nasseri.

Moderator Matthew Adell poneert tot slot nog een prikkelende stelling. De muziekwereld zit bovenop een ‘black box’ vol geld dat niet verdeeld wordt. Kan dat de krimp van de industrie het afgelopen decennium verklaren? Dat is helemaal niet zo’n gek idee, vindt Nasseri. De veteraan herhaalt nog maar eens zijn mantra. Het draait allemaal om data, data en nog eens data. "Het door streamingdiensten uitgekeerde geld strandt allemaal bij de uitgevers, omdat niet duidelijk is wie de uitvoerder en schrijver van een song is", zegt hij. "Als we de metadata verplichten en de invoer standaardiseren is de grootste kink uit de kabel tussen artiest en royaltybetaler."

Nu op 3voor12