Sinds een paar maanden ligt het ‘Fair Digital Deals Declaration-plan’ op tafel. Door de moeizame onderhandelingen tussen, Charles Caldes van Merlin Network, en de top van Google, zijn de indies overgegaan tot het uitvoeren ervan. YouTube, eigendom van Google, wil namelijk een nieuwe muziekdienst starten waar je voor een vast bedrag per maand ongelimiteerd video’s kunt kijken. Zij gaan daarmee de concurrentie aan met audio streamingdiensten zoals Spotify en Deezer. Google heeft ondertussen al grote deals gesloten met major labels om alle rechten over te nemen. Onafhankelijke artiesten zoals Radiohead, Arctic Monkeys en Franz Ferdinand zien dit plan echter totaal niet zitten, met als gevolg dat hun muziek straks niet meer op YouTube staat. Indie labels antwoorden nu met de ‘Fair Digital Deals Declaration’. Waarom is dit verdrag noodzakelijk?
Indie labels bundelen krachten tegen bedreiging Google en majors
O.a. Sub Pop, Domino, Matador, V2 en Rough Trade tekenen Fair Digital Deals Declaration
Meer dan 700 Indie labels wereldwijd hebben gisteren de ‘Fair Digital Deals Declaration’ ondertekend. Een verklaring die voor transparantie staat tussen artiesten en muziekbedrijven qua digitale inkomsten. De actie, met name gericht tegen major labels en Google, wordt gecoördineerd door het Worldwide Independent Network (WIN). In Nederland is de verklaring o.a. getekend door 8ball Music (o.a. Miss Montreal) en V2 (o.a. Blaudzun). 3voor12 sprak met Robin van Beek, bestuurslid van Impala en business director van 8ball Music: “De independents moeten nu vechten om de kruimels die overblijven.”
"Vechten om de kruimels die overblijven”
“Het is helaas nodig omdat de grote digitale spelers menen dat er onderscheid gemaakt moet worden in de vergoedingen van muziek. Als het ware definiëren zij hiermee een kwaliteitsnorm. Alsof muziek van major maatschappijen meer waard zou zijn dan dat van independents. Ik vraag me af op basis waarvan ze dergelijk verschil menen te kunnen maken”, aldus Van Beek. Met dit verdrag hopen de onafhankelijke labels dat er meer bewustwording ontstaat bij de media, politiek en consumenten over de scheefgroeiende verhoudingen in het digitale- en muzieklandschap. “De discussie tussen Impala (Independent Music Companies Association) en Google is redelijk zichtbaar in het nieuws geweest maar blijft abstract zolang er geen labels en artiesten zich verbinden aan de onderhandelingen.”
Volgens Van Beek is de noodzaak zeer groot. Door de opkomst van legale streamingdiensten zoals Spotify en Deezer is de Nederlandse muziekindustrie voor het eerst sinds dertien jaar weer gegroeid. “De plannen van Google zijn dermate bedreigend voor onze business modellen dat we aan de noodrem moeten trekken als independent community. Vergeet niet dat de major maatschappijen voor zichzelf prima voorwaarden hebben afgedwongen bij YouTube. De independents moeten nu strijden om de kruimels die overblijven.”
Beggars: “Waarom zouden we artiesten niet eerlijk behandelen?"
De onafhankelijke labels die nu protesteren zijn niet de minste: Sub Pop, Domino, Secretly Canadian en Saddle Creek onder andere. En wat te denken van de Beggars Group die onderdak geeft aan 4AD, Matador, Rough Trade en XL recordings. Waar grootheden zitten zoals o.a. Jack White, Adele, Radiohead, The National en The Prodigy. Voorzitter Martin Mills van deze groep gaat dan ook de strijd met volle passie aan. Op Billboard zegt hij: “Waarom zouden we artiesten niet eerlijk behandelen? Het lijkt zo logisch om dat niet te hoeven uit te spreken, maar we moeten het toch doen. Zo hard mogelijk, en met trots.” In Nederland is o.a. V2, waar Blaudzun, Mr. And Mississippi en Die Antwoord zitten, een van die strijders die het gevecht met Google aangaan. Bekijk de volledige lijst (inclusief Nederland) hier.
‘Fair Digital Deals Declaration’ in vijf belangrijke punten
In de ‘Fair Digital Deals Declaration’ staan vijf belangrijke punten die nagestreefd dienen te worden. De uitvoering ervan wordt gecontroleerd door WIN, IMPALA, en Merlin Network.
1. De verdeling van streaming- en downloadinkomsten wordt duidelijk vastgelegd in een contract.
2. Andere inkomsten, zoals kopieerheffingen, worden eerlijk gedeeld met de artiest.
3. Artiesten krijgen een beter inzicht in de online inkomsten van hun muziek.
4. Labels moeten artiesten steunen als die van mening zijn dat hun muziek onterecht is gebruikt in bijvoorbeeld reclamecampagnes.
5. Labels moeten samenwerken om hun onafhankelijke positie en die van de artiesten te beschermen.
De focus van de vijf punten is helder: De muzikant staat centraal. “Het is onze taak als independent label om de best mogelijke voorwaarden voor onze artiesten te bewerkstelligen in alle mogelijke business modellen. De digitale exploitatie van muziek is een belangrijke pijler geworden. Wij doen er dan ook alles aan om in ieder geval gelijke voorwaarden voor onze artiesten te scheppen ten opzichte van de door majors getekende artiesten. Als dat niet mogelijk is door de instelling van de nieuwe grootmachten, dan zal de independent sector zwaar beschadigd raken. En dat zou voor de creativiteit en werkgelegenheid een klein drama zijn. Daarnaast wordt daarmee de consument ook benadeeld omdat er een aanzienlijke versmalling van het aanbod zal optreden.”
Er breekt volgens Van Beek een spannende tijd aan, want de onafhankelijk labels staan voor een cruciaal punt: “Of de independents worden serieus genomen en kunnen tegen min of meer gelijke voorwaarden hun werk doen. Of de gatekeepers van het internet beslissen dat onze muziek en artiesten inferieur zijn. Dat is niet aan mij. Ik vraag me alleen af op basis van welke criteria dergelijke beslissingen worden genomen.”