Zo. Hoe gaat het? Voorzichtig geweest in de eerste nacht? Of meteen het licht aan zien gaan? Hoe dan ook gunt het ADE je nog een paar uurtjes ochtendrust op deze tweede dag. Afters zullen er zeker zijn, maar nog niet officieel op het programma. Goed vertrekpunt is de modular market in het Compagnietheater rond het middaguur. Op de markt, die de hele middag duurt, zijn allerlei merken synthesizers aanwezig, waaronder Moog, Roland, Ginko en Abstract Data. Modulars, het zijn de modelspoortreintjes van de dansmuziek: prachtige spullen voor echte nerds, die je zelf met allerlei draadjes en knopjes in werking kunt stellen, en die je naar hartelust kunt uitbreiden. Ze zijn de laatste jaren steeds populairder, en deze beurs is dan ook een logisch programma-onderdeel. De modular market sluit aan het eind van de dag met een heuse battle tussen Robert Devine en Thijs de Vlieger van Noisia.
115 uur ADE15 zonder slaap: dag 2
Jeff Mills tussen de schilderijen, grote monden van Afrojack en DJ Jean
Ook dit jaar is het weer mogelijk, mocht je dat willen (en beschikken over superkrachten). Vijf dagen en nachten op rij ADE15. Elke dag van het festival is zo'n beetje 24 uur gevuld met interessante panels, live-optredens en natuurlijk dj-sets die tot diep in de ochtend doorgaan. Ook in 2015 zet 3voor12 de ultieme route uit voor 115 uur non-stop Amsterdam Dance Event. Over precies een week is het zover.
Maar misschien wil je intussen wel iets van de conferentie zien. Een panel met Nederlandse house-legendes bijvoorbeeld. Wie dan? Nou, DJ Jean natuurlijk, de master of the wheels of steel. Zit je klaar voor wat lekkere jaloerse uitspraken? Nog meer ronkende quotes kun je verwachten van de man die sneller Ferrari’s in de prak rijdt dan zijn schaduw: Afrojack. Voor serieuzer werk kun je terecht bij Robert Hood, die niet alleen zelf vragen beantwoordt, maar die later op de middag ook zijn team aan het woord zal laten.
Veruit het meest bijzonder van de tweede dag is het project van een andere Detroit techno veteraan: Jeff Mills. Die zal namelijk in het Rembrandthuis een EP gaan opnemen tijdens ADE. Hij heeft beloofd het geluid niet te hard te zetten, zodat de verf niet van de muren spat, en na afloop komt hij in het Compagnietheater vertellen hoe het ging. Jeff Mills is duidelijk uitgekeken op het standaard feestjeswerk. Laatst trad hij al eens op in het Concertgebouw, en op ADE rolt hij ook nog eens zijn Time Tunnel concept uit. Ingewikkeld verhaal, ambitieus, dus plus 1.
Goed, tijd om te dansen. Waar zullen we eens beginnen? Vorig jaar was het elke dag geweldig bij Mary Go Wild, het winkeltje aan de Zeedijk. Het begon als een spin-off van dat dikke danceboek dat twee jaar geleden verscheen, maar inmiddels is het een op zichzelf staand platform voor allerlei projecten. Zo verschijnt deze ADE een fotoboek van Rutger Geerling, hofleverancier van zo’n beetje ieder EDM festival. EDM zul je in de kelder van Mary niet aantreffen. Wat wel, dat houden ze tot het laatst geheim. Je moet wel op tijd zijn, want er past amper vijftig man in.
Als de avond inzet moeten we onszelf verdelen tussen Atomnation (met nieuwe muziek van Polynation) in DOKA (onder het Volkshotel, aan de Wibautstraat) en Howling, het project van singer-songwriter Ry X en Frank Wiedemann van Ame. En dan begint het echte werk. De belangrijkste feesten van de tweede nacht? Naar Awakenings kun je voor een Drumcode avond, in de Melkweg viert het eigenzinnige label Ninja Tune zijn 25-jarig bestaan met o.a. Bonobo, Romare en Leon Vynehall. Zeezout begint die dag ook aan een fraaie reeks avonden in Undercurrent (aan de overkant van het IJ), en dit is misschien wel de beste: Bicep, Midland en Optimo zijn daar de grote trekkers. Liefhebbers van die avond zullen ook Radion voelen lonken, want zij hebben met Horse Meat Disco en Dauwd acts die hetzelfde publiek aanspreken. De jongens van Simian Mobile Disco zijn er ook, en zij beginnen hun dag vast op de Modular Market. En zo is de cirkel weer rond.