In Amerika gaat het als een van de eerste landen mis met de ondergang van Tower Records, een grote muziekketen opgericht in Sacramento, Californie met vestigingen in Japan, Ierland, Thailand en Mexico. In 2004 werd het voor de eerste keer bankroet verklaard, en in 2006 viel het doek definitief. De toenemende concurrentie van winkels als Best Buy, Circuit City en Wal-Mart zorgden voor minder omzet. Het zijn grote ketens die veel meer verkopen dan alleen muziek, die die met hun prijzen ver onder die van Tower Records zitten. Ook illegaal downloaden wordt uiteraard als reden gegeven. De behoefte van met name tieners om een cd te kopen wordt steeds kleiner. Zij zorgden in het verleden juist voor de meeste omzet, maar gingen steeds meer illegaal downloaden. Die ontwikkeling zagen ze bij Tower kennelijk niet aankomen. Terwijl de muziekindustrie in een flinke dip zat, besloot Tower Records in 1998 juist om te gaan uitbreiden. Er werd 110 miljoen dollar geleend van de bank. Voor een tijd ging het de goede kant op, maar sinds 2001 ging het bergafwaarts. Tower Records kon de schulden niet meer betalen, wat uiteindelijk resulteerde in het opgeven van de winkelketen.
In een aantal voormalig Tower Records filialen zit nu een andere muziekwinkel, genaamd Rasputin Music. Zij zijn op dit moment een van de grootste onafhankelijke platenzaken in Californie, een plek waar vinylliefhebbers hun ei kwijt kunnen; publiek dat nog steeds koopt. Bovendien is er de nodige kennis aanwezig bij de medewerkers, en kunnen mensen voor iets specifieks komen, maar ook een middag rondhangen. Daar zou natuurlijk zomaar de sleutel voor de toekomst kunnen liggen. Hoewel het betrekkelijk goed gaat met deze keten en het einde nog niet in zicht is, denkt medewerker Jules Mulholland, dat de grote winkels aan het uitsterven zijn en dat de toekomst ligt bij de kleine onafhankelijke muziekwinkels. Dit simpelweg omdat de vraag naar fysieke producten steeds kleiner wordt. Grote volumes kunnen niet meer weg gezet worden.
Ook het grote Virgin van de Britse tycoon Richard Branson ging op de fles. Zijn imperium was onder meer in Engeland en Amerika te vinden. Hij had ook winkels in Nederland en werd ironisch genoeg overgenomen door Free Record Shop. In 2009 werd de laatste winkel van Virgin in Amerika gesloten met als verklaring de verkoop via internet. Begin 2000 verkochten artiesten nog miljoenen cd’s per week, anno 2005 werden dat er slechts duizenden. Slecht nieuws voor megastores als Virgin, die massaal cd’s inkochten, maar ze vervolgens niet kwijt konden. Ook verwijt Richard Branson zichzelf dat hij eerder had moeten stoppen met Virgin, en niet vanuit een gevoel van nostalgie had moeten handelen. Er had gekeken moeten worden naar nieuwe markten in plaats van handhaving van de winkels.