Minstens zoveel als met hun muziek bevinden de Canadezen zich met hun video's in de artistieke voorhoede. In de ruim dertig jaar dat de videoclip inmiddels een standaard promotiemiddel is, is er veel veranderd. Tegenwoordig is een video een stuk meer dan een playbackende band in een bordkartonnen decors, zoals je dat in de de vroege jaren op tv nog veel zag. Buiten de videoclip zelf hebben ook de media een grote impact gehad. MTV veranderde het muzieklandschap en had zelfs invloed daarbuiten, en het succes van YouTube bracht ook nieuwe mogelijkheden met zich mee, voor zowel consument, artiest als platenmaatschappij.
Één ding is opvallend gelijk gebleven. Een video kijken is nog altijd een vrij statische bezigheid. Je hebt een scherm, daar kijk je naar, en verder niks. De grootste verandering is dat je met je smartphone overal kunt kijken. Arcade Fire is al een paar jaar bezig de kijkervaring te veranderen. Dankzij hun succes bereiken ze een steeds groter publiek, waardoor hun vernieuwende video’s een veel groter publiek bereiken dan de kunstenaars en acts die al jaren met soortgelijke ideeën experimenteren.